Venom --->>> e34 M5

SyTy
Posty: 710
Rejestracja: pn lut 18, 2008 13:53
Lokalizacja: Warszawa/Koszalin

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: SyTy » śr sty 02, 2013 17:10

heheh, prawda, prawda, wygląda na to, że będzie trzeba się tam u Ciebie pokazać na wiosnę :twisted:
No Fear - No Fun!

Zefffiros
Posty: 170
Rejestracja: pn paź 03, 2011 23:08
Lokalizacja: Warszawa

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: Zefffiros » wt lut 26, 2013 23:31

No jak tam, cieplej się robi. Venom kiedy odpalasz sezon na wypaśne e34 :-D
Daj znać co się dzieje.

Awatar użytkownika
Venom
Moderator
Posty: 3181
Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: Venom » wt lut 26, 2013 23:35

Do otwarcia sezonu jeszcze bardzo daleko :) ta zima szczerze powiem jest trochę dłuższa niż zakładałem. :D

Autko czeka na warunki :) trochę lepsze niż te:

Obrazek

piotr e38
Posty: 364
Rejestracja: sob sie 29, 2009 15:55
Lokalizacja: Warszawa

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: piotr e38 » wt mar 05, 2013 00:04

Venom pisze:Do otwarcia sezonu jeszcze bardzo daleko :) ta zima szczerze powiem jest trochę dłuższa niż zakładałem. :D

Autko czeka na warunki :) trochę lepsze niż te:
Chyba się doczekało, gratuluję wyniku

Awatar użytkownika
Maniekkk
Posty: 290
Rejestracja: pn lut 13, 2012 23:29
Auto: M4
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: Maniekkk » wt mar 05, 2013 01:04

Gratulacje Venom , fajne wartości :twisted:
Oryginalne nowe części do Bmw dla forum rabaty !!!!

Dobre ceny na części do starszych modeli , możliwość negocjacji ceny , info PW.

Awatar użytkownika
PAKO
Posty: 742
Rejestracja: pt paź 17, 2008 19:01
Lokalizacja: polska
Kontakt:

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: PAKO » wt mar 05, 2013 10:18

551/720nm, jest pięknie G R A T U L U J E!

Awatar użytkownika
wania
Posty: 953
Rejestracja: śr paź 22, 2008 20:16
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: wania » wt mar 05, 2013 10:37

BAJKA ! gratuluje i zazdroszczę :mrgreen:

Awatar użytkownika
Oleg
Moderator
Posty: 915
Rejestracja: pn lut 08, 2010 12:11
Auto: 1M E82, M3 E36, M3 E92, 996TT
Lokalizacja: Katowice

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: Oleg » wt mar 05, 2013 11:41

Gratulacje Jurek!!! Wartości na prawdę są bajeczne, ale wykres urywa dupę!

OLEJE MILLERS OILS / ORYGINALNE CZĘŚCI BMW
BBS / SUPERSPRINT
HRE / EISENMANN

RABATY DLA FORUM
KONTAKT --> PW

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: Marcin_Os » wt mar 05, 2013 22:03

Powodzenia życzę :smile:
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

Awatar użytkownika
Venom
Moderator
Posty: 3181
Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: Venom » śr mar 06, 2013 00:15

Update 05.03.2013
Od samego początku, od zakupu tego M5, wiedziałem w jakim kierunku chcę to autko "pchać". Większość z Was pewnie zauważyła, że dosyć konsekwętnie (choć powoli) dążę do celu. Kolejne kroki, kolejne modyfikacje, które kierowały to auto w pewnym kierunku. Dziś nadszedł dzień, w którym kierunek jest juz znany. :)

Ale zacznijmy trochę od historii:
Osoby mi bliższe wiedziały już od dawna, że myślę nad doładowanym S38. Było to moim marzeniem praktycznie od samego początku przygody z M5 (2008 rok). Początkowo myślałem, że inne auto poddam tej przeróbce, ale później przytrafił się zakup tej czarnej. Już w pierwszym poście napisałem "Myślę, że ten egzemplarz doskonale odnajdzie się w swoim czasie i na swoim miejscu" co doskonale obrazowało moje ówczesne zamiary. Później, powolutku zaczeła się realizacja stage 1, stage 2 (opis stage-ów znajduje się gdzies w poprzednim moim poście), aż w końcu nadszedł czas na stage 3, który postaram się opisać poniżej. Oczywiście część z Was już wie co się działo (głównie z innego forum, gdzie ten projekt był prezentowany), ale ja postaram się tutaj zebrać to w całość i opisać od początku do końca.

Początkowo myślałem, że całą tą przeróbkę będę próbował ograniać sam, ale na szczęście w porę zmieniłem swoje podejście. Mam tu na myśli głównie brak doświadczenia, brak dobrych narzędzi i brak czasu. Doszedłem do wniosku, że jednak lepiej i sprawniej pójdzie to wszystko jeśli zrobi to ktoś, kto się na tym zna. Wybór padł na MALECKIS MOTORSPORT z Poznania www.maleckis.pl z racji dobrego doświadczenia z silnikami BMW S50 turbo oraz z uwagi na ogólne podejście do tematu, począwszy od komunikacji z Michałem a kończąc na jego "dojrzałym podejściu" do sprawy, ale o tym będę pisał później.

Realizacja tego projektu stała się realna jakiś rok temu, kiedy to postanowiłem sprzedać dwie ze swoich M5 E34, a w ich miejsce trafił polift. Sprzedając angielską M5 E34 zostawiłem sobie silnik, który posłużył jako baza do modyfikacji. Mówiąc ściślej, silnik S38, o którym mowa nie pochodził dokładnie z mojej RHD, ale trafił do mnie w wyniku transakcji sprzedaży tego auta (mało ważny szczegół). Sam projekt miał bardzo prosty cel. Zakucie S38 na dobrych elementach oraz doładowanie go w taki sposób by dało się autem w miarę normalnie jeżdzić. Jako pierwszy strzał w ogóle nie interesowała mnie moc końcowa silnika ani nic takiego. Silnik miał być bezawaryjny i wystrojony bezpiecznie. Wynik w postaci mocy i momentu był sprawą drugorzędną, tym bardziej że projekt ten był swego rodzaju przetarciem szlaków - pierwszy w Polsce doładowany silnik S38B38.

Początkiem 2012 roku zaczęły się pierwsze poważniejsze rozmowy z Michałem Małeckim i ustalenie celów tego projektu. Kwiecień i maj 2012 to już czas pierwszych zakupów, na pierwszy strzał poszły kute tłoki wraz ze sworzniami, uszczelka pod głowicę, szpilki do głowicy i turbosprężarka (szczegółowa specyfikacja elementów znajduje się poniżej). Po kilku tygodniach oczekiwania przesyłka z USA dotarła:

[1223]Obrazek[1224]Obrazek[1225]Obrazek[1226]Obrazek

[1227]Obrazek[1228]Obrazek[1229]Obrazek[1230]Obrazek

[1231]Obrazek[1232]Obrazek[1233]Obrazek[1234]Obrazek

[1235]Obrazek[1236]Obrazek[1237]Obrazek[1238]Obrazek

[1239]Obrazek[1240]Obrazek

A tak wyglądała turbosprężarka:

[1241]Obrazek[1242]Obrazek[1243]Obrazek[1244]Obrazek

[1245]Obrazek[1246]Obrazek[1247]Obrazek

W okolicy lipca 2012 zawiozłem silnik do Poznania w celu rozbiórki, oceny jego stanu oraz remontu. Kilka fotek z rozbiórki:

[1248]Obrazek[1249]Obrazek[1250]Obrazek[1251]Obrazek

[1252]Obrazek[1253]Obrazek[1254]Obrazek[1255]Obrazek

[1256]Obrazek[1257]Obrazek[1258]Obrazek[1259]Obrazek

[1260]Obrazek[1261]Obrazek

Nastepnie głowica została oddana do remontu:

[1262]Obrazek[1263]Obrazek

Wszelkie pokrywy na silniku zostały pomalowane czarną, matową fabą:

[1264]Obrazek

W między czasie części z USA dotarły do Poznania:

[1265]Obrazek[1266]Obrazek[1267]Obrazek[1268]Obrazek

Ze Szwecji dotarł również rurowy kolektor wydechowy PPF:

[1269]Obrazek[1270]Obrazek[1271]Obrazek[1272]Obrazek

Nastpnie blok poszedł do obróbki. Do tego wszystkiego doszły jeszcze nowe panewki główne oraz korbowodowe, nowy rozrząd, nowa pompa wody oraz termostat plus kilka innych detali i zaczeło się składanie układanik:

[1273]Obrazek[1274]Obrazek[1275]Obrazek[1276]Obrazek

[1277]Obrazek[1278]Obrazek[1279]Obrazek[1280]Obrazek

[1281]Obrazek[1282]Obrazek[1283]Obrazek[1284]Obrazek

[1285]Obrazek[1286]Obrazek[1287]Obrazek[1288]Obrazek

[1289]Obrazek[1290]Obrazek[1291]Obrazek

Zmodyfikowana miska olejowa oraz kolektor dolotowy:

[1292]Obrazek[1293]Obrazek

I powoli silnik nabierał kształtów:

[1294]Obrazek[1295]Obrazek[1296]Obrazek

W tym momencie nie pozostało nic innego jak dostarczyć auto do Poznania (listopad 2012):

[1297]Obrazek[1298]Obrazek

Z którego jednostka napędowa bardzo szybko wylądowała poza autem:

[1299]Obrazek[1300]Obrazek[1301]Obrazek

A następnie nowy silnik zajął miejsce poprzednika:

[1302]Obrazek[1303]Obrazek[1304]Obrazek[1305]Obrazek

[1306]Obrazek

Po tym zabiegu auto zaczęło jeździć (silnik wolnossący) w celu dotarcia silnika. Docieranie trwało około 2 tygodni, w tym czasie auto zrobiło ponad 600 km jazdy. Gdy silnik był już dotarty zaczęło się uzbrajanie go w nowy osprzęt. Michał wykonał orurowanie dolotu oraz mocowanie intercoolera:

[1307]Obrazek[1308]Obrazek[1309]Obrazek[1310]Obrazek

[1311]Obrazek[1312]Obrazek[1313]Obrazek[1314]Obrazek

Swoje miejsce zajęły też pompa paliwa oraz sterownik pracy silnika:

[1315]Obrazek[1316]Obrazek[1317]Obrazek[1318]Obrazek

Później przyszła kolej na budowę układu wydechowego:

[1319]Obrazek[1320]Obrazek[1321]Obrazek[1322]Obrazek

[1323]Obrazek[1324]Obrazek[1325]Obrazek[1326]Obrazek

[1327]Obrazek[1328]Obrazek[1329]Obrazek[1330]Obrazek
2
[1331]Obrazek[1332]Obrazek[1333]Obrazek[1334]Obrazek

[1335]Obrazek[1336]Obrazek[1337]Obrazek[1338]Obrazek

[1339]Obrazek[1340]Obrazek[1341]Obrazek[1342]Obrazek

Muszla kompresora wymagała modyfikacji:

[1343]Obrazek[1344]Obrazek[1345]Obrazek[1346]Obrazek

Następnie trochę kosmetyki oraz dokończenie instalacji:

[1347]Obrazek[1348]Obrazek[1349]Obrazek[1350]Obrazek

[1351]Obrazek[1352]Obrazek[1353]Obrazek[1354]Obrazek

[1355]Obrazek[1356]Obrazek[1357]Obrazek[1358]Obrazek

[1359]Obrazek[1360]Obrazek[1361]Obrazek[1362]Obrazek

[1363]Obrazek[1364]Obrazek[1365]Obrazek[1366]Obrazek

A tak wyglądało spiekowe sprzęgło oraz modyfikacja zderzaka by uzyskać dobre chłodzenie:

[1367]Obrazek[1368]Obrazek[1369]Obrazek

Pożniej nastąpił długi czas oczekiwania na pogodę:

[1370]Obrazek

Sporo czasu minęło. Przez cały styczeń i początek lutego 2013 nic się w sumie z autem nie działo. Po drodzę do rozwiązania było kilka problemów, począwszy od starych i cieknących przewodów paliwowych w pobliżu baku, po problematyczne zestawienie turbosprężarki GT40 + plenum + ITB, a kończąc na bardzo niskim podciśnieniu generowanym przez silnik. Jak tylko pogoda pozwoliła to zaczęły się wyjazdy na strojenie, gdzie sporo czasu Michał spędził na walce z niskim podciśnieniem silnika i strojeniem częściowych obciążeń.

[1371]Obrazek

Pod pełnym obciążeniem doładowanie ustawione zostało progresywnie, narastająco od 0.6bar do 1.05bar w peaku od 5500 rpm. Niskie doładowanie na wejściu ma na celu obiżenie wartości momentu obrotowego przy niskich obrotach, co w efekcie wpływa na "driveability" auta. Przy nie ograniczonym doładowaniu z dółu były też dosyć duże problemy z trakcją. Widać w tym miejscu było, jak pojemność robi swoje :).

Wynik zdecydowanie nie jest „prosto ze Szwecji”, ale nastawialiśmy się przede wszystkim na bezpieczeństwo i bezawaryjność. Michał wykazał się tutaj dużą dozą ostrożności przy strojeniu zapłonu, a mimo to plan został w 100% spełniony. Auto jest do zastosowań drogowych i takie pozostanie. Nie celowaliśmy w dużą moc, tak jak napisałem wyżej chodziło bezpieczeństwo i bezawaryjność. Dla przypomnienia podaję pomiary wykonane na wolnossącym silniku:

Obrazek

Po modyfikacji wyszło 551 PS przy 5703 rpm oraz 720 Nm przy 4608 rpm.

[1372]Obrazek

A teraz trochę statystyk:

Przyrost mocy maksymalnej = 551 - 337 = 214 PS, co dało 63.5% przyrostu.
Przyrost maksymalnego momentu obrotowego = 720 - 387 = 333 Nm, co dało 86% przyrostu.

Jak wiemy, o osiągach pojazdu świadczy pole pod wyrkresem momentu (lub mocy) więc i o to się pokusiłem. Scałkowłem pole pod krzywymi momentu obrotowego metodą trapezów (pamiętacie to ze szkoły?? http://pl.wikipedia.org/wiki/Ca%C5%82kowanie_numeryczne :)) i rozpatrując przedział obrotów od 2000 do 6500 rpm ze skokiem 500 rpm wyszło, że pole doładowanego silnika jest o 70% większe od pola silnika wolnossącego. 70% to bardzo dobry wynik, pamiętając, że maksymalne doładowanie, osiągane jest powyżej 5500 rpm wynosi tylko 1.05 bar.

Poniżej zamieszczam zestawienie elementów użytych do budowy auta:

Silnik:
silnik S38B38 3828ccm
Kute tłoki CP Pistons 95mm 8.5:1 CR
Sworznie tłokowe heavy duty CP Pistons
Kute korbowody SPM
Szpilki i nakrętki głowicy ARP
Uszczelka pod głowicę MLS Cometic
Całkowity remont głowicy
Nowy rozrząd OEM
Napinacz rozrządu S50B32
Świece zapłonowe NGK PKR7A
Nowy termostat
Nowa pompa wody
Nowe panewki korbowodowe oraz główne

Układ turbodoładowania:
Stożkowy filtr powietrza 102mm
Turbosprężarka Garrett GT4088R
Wastegate 50mm FMIC.PL
Układ dolotowy od turbo do IC 63.5mm
Intercooler 550x230x65mm
Układ dolotowy od IC do plenum 63.5mm
BOV HKS SSQV FMIC.PL
Zmodyfikowany seryjny kolektor ssący

Układ wydechowy:
Rurowy kolektor wydechowy PPF
Przelotowy układ wydechowy o średnicy 3 cali
Dwa przelotowe tłumiki MTG

Układ napędowy:
Jednomasowe koło zamachowe M30
4-łapkowa spiekowa tarcza sprzęgła
Docisk sprzęgła UUC Performance Organic
6-biegowa skrzynia biegów
Dyferencjał 3.91:1 40% szpera

Układ paliwowy:
Wtryskiwacze Siemens Deka 850ccm/min.
Pompa paliwa Aeromotive 340lph

Elektronika:
Strojenie Michał Małecki
Ecumaster DET3 z wbudowanym MPX4250AP
EBC MAC sterowane przez DET3
Wskaźniki Auto Gauge SM Peak: BOOST, EGT, OIL PRESSURE

Zawieszenie i hamulce:
Zawieszenie gwintowane KW Variant 2
Sportowe stabilizatory Racing Dynamics
Przednie hamulce Zimmermann Formula Z 345x32mm + 4 tloczkowe zaciski
Tylne hamulce poliftowe 328x20mm
Przewody hamulcowe w stalowym oplocie

Auto przetransportuję do Cieszyna końcem marca i wtedy na pewno też podzielę się wrażeniami z jazdy :)
Po przyjeździe na pewno bedę musiał ogranąć ten przedni zderzak (ma ktoś pomysł jak to zrobić, jaki zastosować? ) i kilka innych dupereli.

Na koniec podziękowania !!
Przede wszystkim muszę tutaj podziękować mojemu bratu za wszelkie wsparcie oraz motywację do działań. Bez niego by się to nie udało. Ponadto chciałbym również podziękować Michałowi za cały ogrom pracy nad autem i za odpowiedz na wszystkie moje "upierdliwe" pytania. Dziękuję Wam!


Pozdrawiam odwiedzających:)

Awatar użytkownika
Largo
Posty: 120
Rejestracja: pn maja 21, 2012 19:36
Auto: м пять
Lokalizacja: ok. Warszawy

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: Largo » śr mar 06, 2013 00:46

Ja pitole :659: kawał dobrej roboty a efekt powalający. Gratuluję wytrwałości i pracy nad autem. :580: :one:

tomb32
Posty: 224
Rejestracja: sob sty 30, 2010 14:52
Lokalizacja: gostynin

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: tomb32 » śr mar 06, 2013 02:06

gratuluje podejscia do modyfikacji oraz samej modyfikacji.swietnie sie czyta i oglada .czekam na wrazenia z jazdy,chyba nietylko ja hehe

ciah
Posty: 237
Rejestracja: czw cze 16, 2011 13:57
Lokalizacja: Rz/Kr

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: ciah » śr mar 06, 2013 06:36

Tak jak napisałeś..w odpowiednim czasie i miejscu, brawo za zapał i konsekwencję ! :) Szczerze gratuluję Nowej Zabawki i ...Radości z Jazdy :cool:
E12 525 man. '79-fajna babka była
E32 735 man. '91+ weitec + koni sport = :) w dobrych rękach/ ***** [*]
E39 540i 6b man '96 - niezłe było
...Avus Blue S38B38 :)
...Jerez Schwarz Rockatansky na kiju 8)

Awatar użytkownika
Venom
Moderator
Posty: 3181
Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: Venom » śr mar 06, 2013 10:05

Bardzo dziękuję za komentarze :)

DavePL
Posty: 134
Rejestracja: czw mar 26, 2009 23:33
Lokalizacja: Katowice/Żory

Re: Venom --->>> e34 M5

Post autor: DavePL » śr mar 06, 2013 11:56

Gratuluje wynik mega, ciekawe ile by wypluło gdybyś skoncentrował się na większym przyroście mocy :)

ODPOWIEDZ