Wykresy z Hamowni

1992-1999 | silniki: S50B30, S50B32
Awatar użytkownika
racesupport1
Posty: 177
Rejestracja: śr mar 23, 2011 18:05
Lokalizacja: Wisła
Kontakt:

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: racesupport1 » pn wrz 26, 2011 14:05

to jest Compact więc most jak i cały zawias tylny ma z e30, co za tym idzie nie ma żadnego problemu na tzw. dużej głowie a w rzeczywistości na średniej głowie dorwać przelożenie od 2.65 do 4.45 :)

Spróbuje zadzwonić do nich...

Awatar użytkownika
Rekin
Posty: 122
Rejestracja: czw wrz 10, 2009 19:10
Lokalizacja: wawa

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: Rekin » pn wrz 26, 2011 16:57

rypik pisze:Einstein? A od kiedy moc silnika się zmienia w zależności od dyfra ? :mrgreen:
Do niedawna ludzie myśleli, że nie ma nic szybszego od światła w próżni a tu taki cios :mrgreen:

Kostek dobrze myśli, ale powinien to lepiej opisać. Przełożenie nie ma wpływu na rzeczywistą moc silnika, ale ma wpływ na moc na kołach i na to, co wyliczy ostatecznie soft hamowni (bo to urządzenie przelicza moc na kołach na moc na silniku, a nie mierzy bezpośrednio moc na silniku). A żeby hamownia się nie "przeliczyła" musi mieć dobre dane (przełożenie główne i danego biegu). Nic więcej, nic mniej.
I proszę czepialskich o nie pisanie, że hamownia mierzy moment a nie moc, bo nie ma to znaczenia dla zrozumienia sensu problemu.

Awatar użytkownika
rypik
Posty: 869
Rejestracja: pn paź 12, 2009 10:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: rypik » pn wrz 26, 2011 19:24

Rekin a ja się pytam od kiedy w jakąkolwiek hamownię wbijasz jaki masz dyfer?
Przełożenie dyfra co najwyżej zmieni dostępność momentu względem prędkości, i nic więcej.

Lato
Posty: 125
Rejestracja: wt kwie 12, 2011 22:57
Lokalizacja: Krk

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: Lato » pn wrz 26, 2011 22:07

prawidłowość doboru przełożenia można łatwo sprawdzić. Zobacz na wykresie jakie są max. obroty i porównaj je z rzeczywistymi. Jeśli są niższe na wykresie niż w rzeczywistości wartość momentu będzie zawyżona. Jeśli jest odwrotnie to momentu będzie więcej w rzeczywistości. Moc niestety nie ulegnie zmianie.
W moim twierdzeniu niestety jestem po przeciwnej stronie niż Brusik. Wiele razy widziałem jak na hamowni poprzez wpisanie innego przełożenia uzyskiwali inny moment obrotowy.
BMW to nie magia, to samochód. BMW serii M to Magia :)

Awatar użytkownika
Rekin
Posty: 122
Rejestracja: czw wrz 10, 2009 19:10
Lokalizacja: wawa

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: Rekin » pn wrz 26, 2011 22:41

Każda hamownia na której byłem miała możliwość wpisania przełożenia głównego ręcznie, każda też obliczała samodzielnie, mniej lub bardziej dokładnie, przełożenie główne.
Niestety nie znamy warunków pomiaru/nie wiemy co dokładnie zrobiła obsługa.

brus_ik
Posty: 94
Rejestracja: wt wrz 16, 2008 14:33
Auto: M3 E46, M3 E36 S62B50, E30, X5
Lokalizacja: Starachowice
Kontakt:

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: brus_ik » pn wrz 26, 2011 23:40

Nie ma takiej opcji, ze przyjecie niepoprawnych danych do pomiaru spowoduje uzyskanie niepoprawnych wartości mocy, a poprawane będą wartości momentu obrotowego lub odwrotnie.

Są to dwie nierozerwalnie powiązane ze sobą wielkości i błędne wartości (czy to zmierzone czy zadane przez operatora) spowodują że kreseczki na wykresie nie są zbyt wiele warte - chyba, że jak w tym przypadku wiemy/podejrzewamy gdzie tkwi błąd to możemy sobie całość łatwo przeliczyć.

Dla ruchu obrotowego z którym mamy tu do czynienia:
Moc (P) = Moment (M) * Prędkość obrotowa (n) * stała (K), gdzie K jest zależne jednostek którymi operujemy.

Dla jednostek P[kW], M[Nm], n(obr/min) K=1/9550 i wtedy otrzymujemy:
P[kW]=M[Nm]*n[obr/min]/9550 - koniecznie należy pamiętać, że jeżeli interesuje nas MOC SILNIKA to wielkości te odnoszą się też do silnika - czyli:
MOC SILNIKA [kW]= MOMENT NA WALE KORBOWYM[Nm] * PRĘDK. OBR. WAŁU KORBOWEGO[1/min] / 9550

Teraz należy zdać sobie sprawę, że oczywiście mierzymy moment obrotowy na kołach, więc aby podać moc na silniku, która nas interesuje musimy OBLICZYĆ jaka jest wartość momentu NA WALE KORBOWYM.

Stwierdziliśmy, że moment obrotowy, prędkość obrotowa i moc są wzajemnie ze sobą powiązane. Między silnikiem a kołami mamy po drodze kilka przekładni. Teraz należało by jeszcze zauważyć (dla uproszczenia pomijamy sprawność), że przekładnia to takie sprytne urządzenie które nie zmienia mocy (przypominam, że pomijamy jej sprawność - i tu w swoim stwierdzeniu z RZECZYWISTOŚCIĄ rozminął się Kostek_ja - nie czepiam się tylko grzecznie odpowiadam na pytanie :wink: ) a zmienia prędkość obrotową na wejściu i na wyjściu.

Jeżeli więc moc pozostaje taka sama, a prędkość obrotowa na wyjściu maleje, to wytwarzany moment obrotowy rośnie i z tym zjawiskiem mamy do czynienia w samochodzie.

Widać więc, że do podania wartości MOCY SILNIKA potrzebujemy znać wartość MOMENTU NA WALE KORBOWYM. Tego zaś nie możemy zmierzyć hamownią podwoziową. Mierzymy MOMENT NA KOŁACH i znając wartość przełożeń przekładni między kołami a wałem korbowym WYLICZAMY wartość momentu na WALE KORBOWYM (a więc mamy wtedy i moc na WALE KORBOWYM).

Do wyliczenia MOMENTU NA WALE KORBOWYM potrzebujemy znać PRZEŁOŻENIA przekładni które znajdują się między kołami a wałem korbowym.

przełożenie i=[obr/min na wejściu]/[obr/min na wyjściu]=[obr/min silnik]/[obr/min przekładnia]=[moment obr. na wejściu]/[moment obr. na wyjsciu]

Teraz chyba już każdy zauważy, że podanie błędnej wartości któregokolwiek z przełożeń spowoduje zafałszowanie wartości mocy i momentu na silniku.

Oczywiście istnieje kilka opcji realizacji samego pomiaru i taką sytuację mamy kiedy hamowania "widzi" prędkość obrotową silnika i mierzy moment na kołach.

Z sytuacją o której pisze Lato będziemy mieli do czynienia wtedy, kiedy hamownia mierzy wartość momentu na kołach i "widzi" prędkość obrotową rolek a nie wału korbowego silnika. Wtedy mając podane błędne wartości przełożeń błędnie "wyliczy" prędkość obrotową wału korbowego i będziemy mieli na wykresie takie kwiatki o jakich napisał - prawda że logiczne Piotrze ? :smile:

Widziałem zarówno takie jak i takie hamownie podwoziowe. Bardziej odporna na błędy operatora będzie hamownia która "zna" obroty silnika, bo wtedy znając jeszcze tylko wymiary koła przełożenie układu napędowego może sobie wyliczyć sama znając również prędkość rolek.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
rypik
Posty: 869
Rejestracja: pn paź 12, 2009 10:43
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: rypik » wt wrz 27, 2011 18:09

Ale o czym tu debatowac, zawsze po wjechaniu na rolki kalibruje sie predkosc silnika z tym co ma widziec hamownia ? Nie ma takich bez kalibracji, czy to soft daniela czy mahy.

Wojtek
Posty: 124
Rejestracja: pt mar 27, 2009 12:46
Lokalizacja: Krosno

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: Wojtek » wt wrz 27, 2011 21:23

kons6 pisze:z mojej strony 2 komentarze:
- odnośnie typu hamowni: w przypadku mojej m3 e36 3.2 wyniki były dość dokładne: jakieś 296KM i 330Nm, ostatnio zostały pospawane kolektrory wydechowe i na obciążeniowej hamowni wyszło 309KM i 347Nm (więc niedaleko od serii); w Twojej okolicy polecam podjechać do 4turbo w Katowicach, tam się na hamowaniu sportowych aut znają

- odnośnie przeróbek dolotu i wydechu w s50b32: nie widziałem takich, które dały coś ponad seryjny dolot z przepływką i seryjny wydech - to auto ma zarządzanie mieszanką zrobione super, efekt widziałem w jednym aucie po ostrych wałkach, ale po takiej właśnie przeróbce tłok wyszedł bokiem (być może przy przypadkowej redukcji na zbyt wysokie obroty, ale wyszedł)
pospawane kolektory wydechowe - masz na mysli zalatanie dziur/pekniec w seryjnym czy mowisz i calkiem nowych kolektorach ?? jesli tak to mozna zobaczyc jakies foto ??
S50B30 :)

kons6
Posty: 246
Rejestracja: pn sty 11, 2010 20:13
Lokalizacja: poz

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: kons6 » wt wrz 27, 2011 23:05

pospawane kolektory wydechowe = zalatanie dziur/pekniec w seryjnym

nowe kosztują dużo za dużo

ww296
Posty: 152
Rejestracja: pn cze 28, 2010 20:01
Lokalizacja: Kraków

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: ww296 » ndz paź 02, 2011 07:01

Brusik ma racje ale tylko jesli chodzi o hamownie obciażeniowe z tensometrem (taki czujnik badający moment obrotowy działajacy na rolki hamowni)
Hamownie inercyjne mierzą czas rozpedzania rolek hamowni do okreslonej prędkości czyli mierza bezpośrednio wykonaną pracę czyli moc.
Innymi słowy - bez podawania żadnych danych hamowni zmierzy ona moc jaka przyjeła.
Odejmie sobie od tego opory ruchy które w ten sam sposób zmierzyła (oczywiście odwrotnie - czyli zmierzy czas wyhamowania rolek)
i mamy moc którą dysponuje samochód.

Moc i moment to oczywiście powiązane ze sobą wartości ale żeby poznać wartość momentu obrotowego na silniku trzeba jeszcze dodać kolejny parametr- obroty silnika.
hamownia musi uwzględniac po drodze różne przekładnia które zmieniaja obroty silnik w stosunku do obrotów kół.

To właśnie powód dla którego moment obrotowy na wykresie może być różny i jest obarczony nijako "podwójnym błędem"
jednym czyli dokładnością samej hamowni
drugim - bedami wynikajacymi z przeliczeń obrotów i przełożeń

moc maksymalna bedzie zawsze taka sama, jesli wprowadzimy żle przełożenia, koła bedą zmieniały średnicą (np za mało powietrza, auto mocniej dociągnięte do rolek, czy za duża prędkość obrotowa powodujaca zwiekszenie średnicy itp) moment obrotowy bedzie się zmieniał i przesówał - wykres mocy równiez bedzie sie przesówał ale tylko w jedną strone na wykresie - po osi obrotów - jego kształt i wartośc pozostana bez zmian.

To właśnie powod dla którego nie przykładam dużej wagi do wartości momentu obliczonego na hamowni inercyjnej.
ciągle szybciej...

Awatar użytkownika
Steff
Posty: 195
Rejestracja: czw sie 04, 2011 23:11
Auto: BMW
Lokalizacja: WOT

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: Steff » śr kwie 18, 2012 00:41

zrobiłem kolejny pomiar
Obrazek

Lato
Posty: 125
Rejestracja: wt kwie 12, 2011 22:57
Lokalizacja: Krk

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: Lato » śr kwie 18, 2012 07:22

Z czego wynika poprawa, jaki to silnik?
BMW to nie magia, to samochód. BMW serii M to Magia :)

Awatar użytkownika
Steff
Posty: 195
Rejestracja: czw sie 04, 2011 23:11
Auto: BMW
Lokalizacja: WOT

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: Steff » śr kwie 18, 2012 09:37

s50b30
wcześniejszy wykres
Obrazek

Awatar użytkownika
racesupport1
Posty: 177
Rejestracja: śr mar 23, 2011 18:05
Lokalizacja: Wisła
Kontakt:

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: racesupport1 » pt kwie 27, 2012 13:17

ja mam ecumastera DET3 podłączonego do M3, niedługo jak potestuje funkcję hamowni to wrzuce wykres :)

kelix
Posty: 5
Rejestracja: wt maja 22, 2012 08:58
Lokalizacja: Zabrze

Re: Wykresy z Hamowni

Post autor: kelix » śr cze 27, 2012 22:29

e36 compact s50b30, i hamownia na zlocie BMW. podobno niedokładna... nie wiem, sprawdziłem żeby mniej więcej wiedzieć czym jeżdżę. było gorąco...
267KM/303Nm

Obrazek
E36 Compact S50

ODPOWIEDZ