--==maly==---- pisze:jedyny minus,że to półsyntetyk choć nie wiem do końca jakie to ma znaczenie.
Większe niż drobne różnice w lepkości

Ciężko porównać który olej jest lepszy z tych parametrów, zwłaszcza na ciepło. Trzeba by było wysyłać próbki do laboratorium itp.
Na zimno możemy się posiłkować lepkością, ale też nie do końca gdyż te parametry są kiepsko podawane. Dopiero wykres by coś rozjaśnił, a nigdzie ich nie ma. Wówczas możemy patrzyć jedynie na SAE i tutaj wszystkie 10w60 będą porównywalne, a według tej normy są to oleje dobre do -20 (lepkość poniżej 3500). Poniżej tej temp. ja bym się bał odpalać każde 10w60. No Może TWS'a bym odpalił przy -25 gdyż jego lepkość wówczas to 4860 czyli wciąż do granicy pompowalności bardzo daleko, a nie zaczął też krzepnąć. Pytanie co się dzieje z lepkością jak temp. spadnie jeszcze bardziej. Mnie bardzo ciekawi co się dzieje z Millersem CFS 10w60 gdyż krzepnie przy -25, ale przy -30 jego lepkość to wciąż "tylko" 7000 (za granicę pompowalności przyjmuje się 60 000). Ale tak to sobie można długo gdybać...
W instrukcji jest coś takiego:
The oils used by BMW at the factory for your vehicle model can be used at virtually any ambient temperature.
However, if the vehicle is exposed to temperatures below –20C for extended periods, please have your BMW center recommend a suitable oil.
Oczywiście dla TWS'a.
Według instrukcji alternatywą dla 10w60 może być 5w40 i pewnie taki olej by zaproponowali do jazdy w bardzo niskich temperaturach. Ja bym się rozglądał za dobrym 5w50 zamiast gdybać który z 10w60 jest dobry na ostrą zimę bo prawda jest taka że żaden nie jest
Do ciekawych 10w60 dołączył niedawno nowy Millers:
CFS 10w60 NT
Lepkość SAE 10w60
Gęstość przy 15C 0,870
Lepkość kinematyczna w 100C 24,4 cSt
Lepkość kinematyczna w 40C 170,8 cSt
Indeks lepkości 175
Temperatura krzepnięcia -25C
Temperatura zapłonu >200C
Lepkość na zimno przy -25C 5,780cP
Mi się podoba ze względu na tą całą nanotechnologię która redukuje tarcie. Jak ktoś chce może sobie poczytać. Ze specyfikacji wynika że można odpalać do -25, ale ja wolę nie ryzykować i samochód trzymam w ogrzewanym garażu, a jak wiem że musiałby postać gdzieś dłużej na mrozie to po prostu biorę inny samochód
