Venom --->>> e34 M5
Re: Venom --->>> e34 M5
Gratuluję efektów pracy , bardzo ładnie wyszło.
- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Venom --->>> e34 M5
Mysle ze na jasnym kolorze tapicerki efekt bylby duzo lepszy. Chodzi glownie o efekt wyczyszczenia zabrudzen.
Re: Venom --->>> e34 M5
Super wyszło 

- Oleg
- Moderator
- Posty: 915
- Rejestracja: pn lut 08, 2010 12:11
- Auto: 1M E82, M3 E36, M3 E92, 996TT
- Lokalizacja: Katowice
Re: Venom --->>> e34 M5
MASAKRA
Świetna robota!

Świetna robota!
- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Venom --->>> e34 M5
Update 25.04.2010
Prace ida dosyc mozolnie, glownie ze wzgledu na brak czasu. Z tylu jest nadal wysoka koza bo nadal czekam na osobe ktora ma mi pomoc poszerzyc lekko tylne blotniki. Nie odswiezylem tez jeszcze przedniego grilla, a wiec jezdze bez. Zrobilem za to mala przymiarke nowych kol do Mki, sa to te same Schmidty ktore kiedys mialem zalozone w niebieskiej Mce. Kola o wymiarach 9x18 ET26 i 10.5x18 ET32. Tak wygladala przymiarka:
[282]
Zalozylem na to opony Michelin Pilot Sport 2 odpowienio o wymiarach 225/40/18 i 255/35/18. Wyszedl z tego lekki naciag, ktorego nie jestem wielkim zwolennikiem z uwagi na zastosowanie auta. Powiedzialem sobie jednak ze na tych kolach bardzo szybko jezdzil nie bede
Wyglada to tak:
[283]
[284]
[285]
[286]
[287]
[288]
[289]
[290]
[291]
[292]
[293]
[294]
[295]
[296]
[297]
[298]
[299]
i kilka ujec na aucie:
[300]
[301]
[302]
[303]
[304]
Nastepnie autko dostalo nowe elementy ukladu kierowniczego
[305]
[306]
[307]
tutaj szef przy pracy
haha :
[308]
a tutaj szef przy posilku zrobionym przez szefowa

[309]
Postanowilem odswiezyc troche zaciski hamulcowe, uzylem do tego specjalnego chemicznego plynu ktory jest stosowany do czyszczenia drukarek
Tak wygladaly przednie zaciski przed:
[310]
[311]
Przednie w trakcie prac:
[312]
[313]
[314]
[315]
Przednie po:
[316]
[317]
[318]
[319]
[320]
[321]
Tylne przed:
[322]
[323]
[324]
Tylne w trakcie:
[325]
[326]
Tylne po:
[327]
[328]
[329]
[330]
[331]
[332]
Ujecie przedniego koleczka z odswiezonym zaciskiem:
[333]
Pozniej przyszedl czas na wymiane swiec:
[334]
[335]
[336]
[337]
i odstawka do garazu:
[338]
Nastepnie podjechalem ustawic zbieznosc i zeby tradycja zostala spelniona, odwiedzilem myjnie
[339]
[340]
[341]
[342]
[343]
[344]
[345]
[346]
[347]
[348]
[349]
[350]
[351]
[352]
[353]
[354]
[355]
[356]
[357]
[358]
Renowacja skorzanej tapicerki jeszcze nie dobiegla konca (zostal do zrobiena caly srodek auta), ale wrzucilem przednie fotele zeby jakos po ludzku sie autem poruszac (powiem Wam ze zrobilem kilka koniecznych tras na stolku zamiast fotela i nie nalezy to do latwych i przyjemnych zadan). Fotele w aucie prezentuja sie tak:
[359]
[360]
[361]
[362]
[363]
[364]
I na koniec jeszcze kilka ogolnych ujec:
[365]
[366]
[367]
[368]
[369]
[370]
[371]
[372]
[373]
[374]
[375]
Pozdrawiam odwiedzajacych
Prace ida dosyc mozolnie, glownie ze wzgledu na brak czasu. Z tylu jest nadal wysoka koza bo nadal czekam na osobe ktora ma mi pomoc poszerzyc lekko tylne blotniki. Nie odswiezylem tez jeszcze przedniego grilla, a wiec jezdze bez. Zrobilem za to mala przymiarke nowych kol do Mki, sa to te same Schmidty ktore kiedys mialem zalozone w niebieskiej Mce. Kola o wymiarach 9x18 ET26 i 10.5x18 ET32. Tak wygladala przymiarka:
[282]

Zalozylem na to opony Michelin Pilot Sport 2 odpowienio o wymiarach 225/40/18 i 255/35/18. Wyszedl z tego lekki naciag, ktorego nie jestem wielkim zwolennikiem z uwagi na zastosowanie auta. Powiedzialem sobie jednak ze na tych kolach bardzo szybko jezdzil nie bede

[283]



[286]




[290]




[294]




[298]


i kilka ujec na aucie:
[300]




[304]

Nastepnie autko dostalo nowe elementy ukladu kierowniczego

[305]



tutaj szef przy pracy

[308]

a tutaj szef przy posilku zrobionym przez szefowa


[309]

Postanowilem odswiezyc troche zaciski hamulcowe, uzylem do tego specjalnego chemicznego plynu ktory jest stosowany do czyszczenia drukarek
Tak wygladaly przednie zaciski przed:
[310]


Przednie w trakcie prac:
[312]




Przednie po:
[316]




[320]


Tylne przed:
[322]



Tylne w trakcie:
[325]


Tylne po:
[327]




[331]


Ujecie przedniego koleczka z odswiezonym zaciskiem:
[333]

Pozniej przyszedl czas na wymiane swiec:
[334]




i odstawka do garazu:
[338]

Nastepnie podjechalem ustawic zbieznosc i zeby tradycja zostala spelniona, odwiedzilem myjnie

[339]




[343]




[347]




[351]




[355]




Renowacja skorzanej tapicerki jeszcze nie dobiegla konca (zostal do zrobiena caly srodek auta), ale wrzucilem przednie fotele zeby jakos po ludzku sie autem poruszac (powiem Wam ze zrobilem kilka koniecznych tras na stolku zamiast fotela i nie nalezy to do latwych i przyjemnych zadan). Fotele w aucie prezentuja sie tak:
[359]




[363]


I na koniec jeszcze kilka ogolnych ujec:
[365]




[369]




[373]



Pozdrawiam odwiedzajacych

- Oleg
- Moderator
- Posty: 915
- Rejestracja: pn lut 08, 2010 12:11
- Auto: 1M E82, M3 E36, M3 E92, 996TT
- Lokalizacja: Katowice
Re: Venom --->>> e34 M5
Piękny bandyta
Na następny Spot przyjedź nią koniecznie 


Re: Venom --->>> e34 M5
auto piekne tylko zaciski,ich kolor, mi nie lezy
- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Venom --->>> e34 M5
Na Tychy pewnie zjawie sie czarnaOleg pisze:Piękny bandytaNa następny Spot przyjedź nią koniecznie

Zaciski zostana czerwone, mimo iz dla niektorych zalatuje to wiocha. Auto kupilem juz z zaciskami wlasnie w tym kolorze i wg mnie dodaja one smaczku. Co innego gdyby byly zolte albo niebieskietomb32 pisze:auto piekne tylko zaciski,ich kolor, mi nie lezy

- Pawel_M3GT
- Posty: 2066
- Rejestracja: czw cze 21, 2007 18:27
- Auto: E36 M3 S54
- Lokalizacja: ///M
Re: Venom --->>> e34 M5
Duzo lepiej niz na zwyklych. Widac wyrazniej kontury drzew krzakow i wszystkiego co znajduje sie na poboczu. Zreszta okulary do jazdy nocnej sa wlasnie zolte.Koki pisze:Mnie tylko ciekawi jak się jeżdzi z takimi światłami w nocy
Niestety w Polsce sa zabronione, w Niemczech tak samo.
Ja osbiscie uwazam ze kolor czerwony ma prawo byc jedynie na zaciskach sportowych aluminiowych kilku tlokowych , te przednie zaciski mozna do nich tez zaliczyc.Venom pisze:Zaciski zostana czerwone, mimo iz dla niektorych zalatuje to wiocha. Auto kupilem juz z zaciskami wlasnie w tym kolorze i wg mnie dodaja one smaczku. Co innego gdyby byly zolte albo niebieskietomb32 pisze:auto piekne tylko zaciski,ich kolor, mi nie lezy
Szkoda, ze auto nie ma juz kutych 18...
Za to strzalem w dziesiatke bylo zalozenie marchewek

Generalnie jest piekna, taki cham

Dla mnie najladniejsza M5 na forum

Ostatnio zmieniony ndz kwie 25, 2010 16:31 przez Pawel_M3GT, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Venom --->>> e34 M5
naprawde ładny samochód. Z chęcią zobacze go w Tychach
- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Venom --->>> e34 M5
Jesli chodzi Ci o M Parallel Spoke to auto oczywiscie sie ich nie pozbylo, chwilowo po prostu sa przelozone do niebieskiej. Poza tym w przygotowaniu mam jeszcze jeden stricte agresywny set kol 17" ale o tym opowiem jak zaloze.Pawel_M3GT pisze:Szkoda, ze auto nie ma juz kutych 18...
A ja sie z tym nie zgadzamPawel_M3GT pisze:Dla mnie najladniejsza M5 na forum

Do zobaczenia w takim razieMarcin86 pisze:naprawde ładny samochód. Z chęcią zobacze go w Tychach

Re: Venom --->>> e34 M5
Jest świetna.
Bardzo mi się też podoba sposób w jaki opisujesz wszystkie prace i modyfikacje.
A co do oponek to nie ma problemu. Ja od kilku wypadów na torze latam na oponie 225/40/18 na felgach 8,5", jest troszkę naciągnięta, ale to jedynie wizualny problem.
Bardzo mi się też podoba sposób w jaki opisujesz wszystkie prace i modyfikacje.
A co do oponek to nie ma problemu. Ja od kilku wypadów na torze latam na oponie 225/40/18 na felgach 8,5", jest troszkę naciągnięta, ale to jedynie wizualny problem.
Re: Venom --->>> e34 M5
Naprawdę z przyjemnością się czytaIdzik pisze:Bardzo mi się też podoba sposób w jaki opisujesz wszystkie prace i modyfikacje.

Re: Venom --->>> e34 M5
piekna 

- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Venom --->>> e34 M5
Update 20.06.2010
Kolejny update, tym razem przy aucie zrobilem bardzo niewiele glownie z uwagi na permanentny brak czasu. Dodatkowo poraz pierwszy czarna Mka mnie zawiodla o czym bedzie troche nizej.
Zacznijmy od tego ze w aucie brakowalo oryginalnych nakladek na progi oraz listewek pod drzwi. Jakis czas temu zakupilem wspomiane elementy wraz ze wszystkimi spinkami, mocowaniami [zdjecia 457-466] i mialem wielki zamiar zamontowania tego na auto. Poniewaz w moich progach nie bylo zadnych otworow istaniala potrzeba wykonania ich. Jako ze musza one byc zrobione dosyc precyzyjnie BMW wynalazlo do tego przymiar dzieki ktoremu mozna wywiercic otwory w odpowiednich miejscach. Sek w tym ze przymiar ten troche kosztuje a potrzebny jest tylko na 20 minut pracy wiec zdecydowalem sie poszukac w PL kogos kto co takiego posiada. Okazalo sie ze przymiary takie mial u siebie kolega pawel-e34 z forum bmw5er i mieszka w sumie jakies 110km ode mnie. Wybralem sie wiec do niego aby wykonac wspomiane wczesniej otwory. Wspolnie wykonalismy malutkie otwory trasujace (fachowcy z Nas jakich malo
). Wielkie dzieki Pawel!!
[376]
[377]
[378]
[379]
[380]
[381]
[382]
[383]
[384]
[385]
[386]
[387]
Wracajac od Pawla Mka zaczela palic na 5 cylindrow, zatrzymalismy sie (bo prawie wszedzie jezdze z Adamem
) na parkingu i zgasilismy motor. Po ponownym przekreceniu kluczyka spod maski zaczal wydobywac sie dym. Cale szczescie ze nie mialem z tylu kanapy i Adam szybko zdarzyl zdjac kleme z AKU. Nie ukrywam, mialem miekkie nogi
. Zaczelismy szukac powoli co i gdzie moglo sie wyjarac. W miedzy czasie zadzwonilem po brata zeby przyjechal z linka holownicza
heh. Jako ze stanelismy pod jakims salonem Forda od razu podszedl do Nas ochroniarz ze nie mozemy tu stac itp itd. Po czasie jednak okazal sie bardzo mily i zaczal pytac co sie stalo. Okazalo sie ze ten starszy Pan ma E35 520i od 16 lat i zna to auto na pamiec. Na poczatku nie wierzyl ze moje auto to M5 heh
Z jego pomoca jednak zaczelismy grzebac po kablach i w koncu udalo sie zlokalizowac usterke. Wypalona cewka zaplonowa na 3 cylindrze. Jak widac na zdjeciu to byla istna ekspolozja.
[388]
Odpielismy kabel sterujacy cewka i zapalilem motor na 5 garach, nic sie juz nie kopcilo. Jako ze nie bylo widac jakis wiekszych uszkodzen wiazki postanowilem z bratem skoczyc (linka sie nie przydala) do garazu i wyciagnac cewke z niebiekiej Mki. Tak tez zrobilem, zalozylem do czarnej i odpalilem motor. Wszystko chodzilo jak nalezy. Dojechalem do domu bez zadnych problemow.
Natepnym etapem prac bylo wykonanie otworow pod nakladki progowe na gotowo i przygotowanie samych progow pod montaz. Wiercenie + malowanie powloka antykorozyjna. W miedzy czasie oddalem do malowania nakladki na progi, listewki pod drzwi oraz tylna klape, ktora tez w miedzy czasie zakupilem. Tamta stara z 3 swiatlem stopu to przeslosc
[389]
[390]
[391]
[392]
[393]
[394]
[395]
[396]
[397]
[398]
[399]
[400]
[401]
[402]
[403]
Pozniej wlaczylem troche z detalami i efektem bylo zalozenie tylnej rolety
[404]
[405]
[406]
[407]
[408]
Zakupilem od kolegi were oryginalna galke zmiany biegow z 6 stopniowej skrzyni biegow. Galka byla mocno sfatygowana, miala przetarcia skory, widac bylo na niej slad czasu. Dalem ja obszyc nowa skora, a nastapnie przelecialem ja tymi srodkami do skory co cale wnetrze. Oto efekt
[409]
[410]
[411]
[412]
[413]
[414]
Oryginalnie galka ma byc podswietlana, ale niestety nie udalo mi sie uratowac gornej plakietki ktora umozliwia swiecenie. W ASO mozna chyba kupic tylko cala galke wiec mija sie to z celem. Kupilem gora plakietke ktora niestety nie swieci ale wyglada dosyc dobrze. Najwazniejsze ze jest wierna kopia oryginalu (chodzi o to ze nie ma literki M)
[415]
[416]
[417]
[418]
[419]
[420]
Jak zaloze galke do auta to porobie fotki.
Pozniej nastala kolej na planowane juz wczesniej lekkie wyciagniecie tylnych blotnikow, tak aby mozna bylo posadzic tyl nieco nizej. W tym celu udalem sie do Krakowa do kolegi Xeon. Kolejny raz dzieki za wykonana robote!! Kilka fotek z prac
[421]
[422]
[423]
[424]
[425]
[426]
[427]
Jak to bywa przy takich operacjach, na blotniku peknal lakier. Juz jestem umowiony z lakiernikiem na poprawki. Jak porobie to na pewno wrzuce zdjecia.
[428]
[429]
Od czasu wymiany cewki minelo juz 600km i co? Akcja sie powtorzyla. Kolejny raz wypalila mi sie cewka na 3 cylindrze. Nawet nie wiecie jak sie zdenerwowalem. Ach! Auto odstawilem do elektryka bo sam nie mialem czasu sie tym zajac. 2 tygodnie auto stalo mu na placu i nawet go nie ruszyl. Wkurzylem sie i zabralem go do garazu z mysla ze sam to zrobie. Czasu jednak mialem malo i tak to sie przeciagalo, auto stalo i stalo. W koncu wspolnie z kolega Adamem znalezlismy czas aby to rozgrzebac i zabralismy sie dzielnie do pracy. Multimeter, oscyloskop, jakies agrafki
) sprzet najwyzszej klasy
haha. Znalezlismy zwarcie na kablach zasilajacych cewke 3 cylindra. Udalo sie to poleczyc i auto jezdzi.
[430]
[431]
[432]
[433]
Na koniec podpielismy jeszcze oscyloskop aby popatrzec czy przypadkiem tranzystor sterujacy cewka nie swiruje. Wszystko okazalo sie ok.
[435]
A tu sprzet najwyzszej klasy haha
[436]
Nie pozostalo nic jak wyjechac na testy. Tradycyjnie odwiedzilismy myjnie. oto kilka nocnych zdjec:
[437]
[438]
[439]
[440]
[441]
[442]
[443]
[444]
[445]
[446]
[447]
[448]
[449]
[450]
[451]
[452]
[453]
[454]
[455]
[456]
Pozniej przyszla kolej na wspomniane wczesniej nakladki na progi i listwy pod drzwi. Tak wygladaly w momencie zakupu.
[457]
[458]
[459]
[460]
[461]
[462]
[463]
[464]
[465]
[466]
[467]
Nakladki i listwy zostaly polakierowane razem z tylna klapa. Dodatkowo musialem jeszcze kupic zestaw tulejek mocujacych [fotki 473-474]. Kilka fotek z zakladania
[468]
[469]
[470]
[471]
[472]
[473]
[474]
[475]
[476]
[477]
[478]
[479]
[480]
[481]
[482]
[483]
[484]
[485]
[486]
Plus kilka ogolnych fotek na koniec.
[487]
[488]
[489]
[490]
[491]
[492]
Nowa tylna klapa dostala nowy znaczek
[493]
[494]
[495]
[496]
[497]
[498]
Nie moge na koniec zapomniec Adaś jak zwykle dzieki za pomoc przy wiekoszosci prac !!!
Kolejny update, tym razem przy aucie zrobilem bardzo niewiele glownie z uwagi na permanentny brak czasu. Dodatkowo poraz pierwszy czarna Mka mnie zawiodla o czym bedzie troche nizej.
Zacznijmy od tego ze w aucie brakowalo oryginalnych nakladek na progi oraz listewek pod drzwi. Jakis czas temu zakupilem wspomiane elementy wraz ze wszystkimi spinkami, mocowaniami [zdjecia 457-466] i mialem wielki zamiar zamontowania tego na auto. Poniewaz w moich progach nie bylo zadnych otworow istaniala potrzeba wykonania ich. Jako ze musza one byc zrobione dosyc precyzyjnie BMW wynalazlo do tego przymiar dzieki ktoremu mozna wywiercic otwory w odpowiednich miejscach. Sek w tym ze przymiar ten troche kosztuje a potrzebny jest tylko na 20 minut pracy wiec zdecydowalem sie poszukac w PL kogos kto co takiego posiada. Okazalo sie ze przymiary takie mial u siebie kolega pawel-e34 z forum bmw5er i mieszka w sumie jakies 110km ode mnie. Wybralem sie wiec do niego aby wykonac wspomiane wczesniej otwory. Wspolnie wykonalismy malutkie otwory trasujace (fachowcy z Nas jakich malo


[376]




[380]




[384]




Wracajac od Pawla Mka zaczela palic na 5 cylindrow, zatrzymalismy sie (bo prawie wszedzie jezdze z Adamem




[388]

Odpielismy kabel sterujacy cewka i zapalilem motor na 5 garach, nic sie juz nie kopcilo. Jako ze nie bylo widac jakis wiekszych uszkodzen wiazki postanowilem z bratem skoczyc (linka sie nie przydala) do garazu i wyciagnac cewke z niebiekiej Mki. Tak tez zrobilem, zalozylem do czarnej i odpalilem motor. Wszystko chodzilo jak nalezy. Dojechalem do domu bez zadnych problemow.
Natepnym etapem prac bylo wykonanie otworow pod nakladki progowe na gotowo i przygotowanie samych progow pod montaz. Wiercenie + malowanie powloka antykorozyjna. W miedzy czasie oddalem do malowania nakladki na progi, listewki pod drzwi oraz tylna klape, ktora tez w miedzy czasie zakupilem. Tamta stara z 3 swiatlem stopu to przeslosc

[389]




[393]




[397]




[401]



Pozniej wlaczylem troche z detalami i efektem bylo zalozenie tylnej rolety
[404]




[408]

Zakupilem od kolegi were oryginalna galke zmiany biegow z 6 stopniowej skrzyni biegow. Galka byla mocno sfatygowana, miala przetarcia skory, widac bylo na niej slad czasu. Dalem ja obszyc nowa skora, a nastapnie przelecialem ja tymi srodkami do skory co cale wnetrze. Oto efekt
[409]




[413]


Oryginalnie galka ma byc podswietlana, ale niestety nie udalo mi sie uratowac gornej plakietki ktora umozliwia swiecenie. W ASO mozna chyba kupic tylko cala galke wiec mija sie to z celem. Kupilem gora plakietke ktora niestety nie swieci ale wyglada dosyc dobrze. Najwazniejsze ze jest wierna kopia oryginalu (chodzi o to ze nie ma literki M)
[415]




[419]


Jak zaloze galke do auta to porobie fotki.
Pozniej nastala kolej na planowane juz wczesniej lekkie wyciagniecie tylnych blotnikow, tak aby mozna bylo posadzic tyl nieco nizej. W tym celu udalem sie do Krakowa do kolegi Xeon. Kolejny raz dzieki za wykonana robote!! Kilka fotek z prac
[421]




[425]



Jak to bywa przy takich operacjach, na blotniku peknal lakier. Juz jestem umowiony z lakiernikiem na poprawki. Jak porobie to na pewno wrzuce zdjecia.
[428]


Od czasu wymiany cewki minelo juz 600km i co? Akcja sie powtorzyla. Kolejny raz wypalila mi sie cewka na 3 cylindrze. Nawet nie wiecie jak sie zdenerwowalem. Ach! Auto odstawilem do elektryka bo sam nie mialem czasu sie tym zajac. 2 tygodnie auto stalo mu na placu i nawet go nie ruszyl. Wkurzylem sie i zabralem go do garazu z mysla ze sam to zrobie. Czasu jednak mialem malo i tak to sie przeciagalo, auto stalo i stalo. W koncu wspolnie z kolega Adamem znalezlismy czas aby to rozgrzebac i zabralismy sie dzielnie do pracy. Multimeter, oscyloskop, jakies agrafki


[430]




Na koniec podpielismy jeszcze oscyloskop aby popatrzec czy przypadkiem tranzystor sterujacy cewka nie swiruje. Wszystko okazalo sie ok.
[435]

A tu sprzet najwyzszej klasy haha

[436]

Nie pozostalo nic jak wyjechac na testy. Tradycyjnie odwiedzilismy myjnie. oto kilka nocnych zdjec:
[437]




[441]




[445]




[449]




[453]




Pozniej przyszla kolej na wspomniane wczesniej nakladki na progi i listwy pod drzwi. Tak wygladaly w momencie zakupu.
[457]




[461]




[465]



Nakladki i listwy zostaly polakierowane razem z tylna klapa. Dodatkowo musialem jeszcze kupic zestaw tulejek mocujacych [fotki 473-474]. Kilka fotek z zakladania

[468]




[472]




[476]




[480]




[484]



Plus kilka ogolnych fotek na koniec.
[487]




[491]


Nowa tylna klapa dostala nowy znaczek

[493]




[497]


Nie moge na koniec zapomniec Adaś jak zwykle dzieki za pomoc przy wiekoszosci prac !!!