Olej do M3 3.2

1992-1999 | silniki: S50B30, S50B32
Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: kostek_ja » śr gru 14, 2011 13:15

Camil pisze:Zdecyduj sie facet
+1 :-)
Jerzyk pisze:Ja miałem w rodzinie od strony szwagra jedną toyote z silnikiem 2ZZ-GE padła na Castrolu TWS, auto jeżdzone dynamicznie.
A jaki olej zalecała Toyota do tego silnika? Chodzi mi o lepkość.

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: kostek_ja » pt sty 20, 2012 01:41

Od dłuższego czasu jeżdżę na Millersie CFS 10w60, ale do tej pory nie byłem w stanie dostrzec różnicy między nim a TWS'em. Dopiero dzisiaj odpaliłem M3 przy temp. poniżej 0 (chwilowo w garażu zabrakło miejsca) i prawie nie zauważyłem różnicy w odpalaniu w porównaniu do temp. 20 stopni w garażu. Natomiast z tego co pamiętam przy TWSie różnica była bardzo duża, ewidentnie te pierwsze obroty szły ciężej.

Z drugiej strony ze skrzynią jest odwrotnie. Przy Castrolu dopiero jak stał na mrozie to biegi naprawdę ciężko chodziły. Na Millersie nawet przy wyjeździe z garażu przez chwilę ciężko chodzą. Z drugiej strony po rozgrzaniu skrzynia lepiej pracuje na Millersie.

mrbeem
Posty: 222
Rejestracja: sob paź 24, 2009 02:16
Auto: E36 M3, E61 530D
Lokalizacja: Dębica

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: mrbeem » sob lut 25, 2012 23:11

No bo Millers to jest najwyzsza polka olejowa. Porownujac Castrola do Millersa to tak jak bys porownywal 318tds do M3 :D

piotr e38
Posty: 364
Rejestracja: sob sie 29, 2009 15:55
Lokalizacja: Warszawa

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: piotr e38 » ndz lut 26, 2012 11:24

A ja bym tak nie demonizował, czy to Castrol, Millers, czy inny, bardziej bym zwrócił uwagę na to gdzie i za ile kupujemy dany produkt, i czy na pewno jest to oryginalny produkt.

Bardzo często można trafić na podróbę Castrola (nie wiem jak z innymi producentami).

- Litr Castrola TWS-a w hurtowni motoryzacyjnej po jakimś tam rabacie kosztuje ok 80PLN na alledrogo można trafić za 30 kilka PLN-nów, dla mnie podejrzane.
- Na przykład palniki ksenonowe "Philipsa" na allegro można kupić za 100 PLN, a kolega pracujący w hurtowni elektrycznej,zamawiając bezpośrednio u producenta, musi zapłacić za taki palnik prawie 200 PLN, miałem okazję oglądać ten chiński badziew za 100 PLN co udaje Philipsa i oryginał za 200PLN, na pierwszy rzut oka ciężko je odróżnić, ale jak rzucić okiem drugi raz, różnice dobrze widać. Przede wszystkim nie trzymają ogniskowej.

Sam przejeździłem sezon na Castrolu TWS-ie w uturbionym S50B32 na seryjnych tłokach i jakoś nic nie wybuchło ani się nie zatarło i nic nie wskazywało, żeby miało zamiar.

Awatar użytkownika
Lassie
Posty: 476
Rejestracja: pn gru 27, 2010 14:04
Auto: Świniolot M3
Lokalizacja: Pomorskie

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: Lassie » ndz lut 26, 2012 12:04

piotr e38 pisze: - Litr Castrola TWS-a w hurtowni motoryzacyjnej po jakimś tam rabacie kosztuje ok 80PLN na alledrogo można trafić za 30 kilka PLN-nów, dla mnie podejrzane.
Nie. Poszukaj TWS w renomowanych sklepach inetowych w np. UK - cena po przeliczeniu to ca. 40 PLN / litr - 80 PLN to liczy sobie ASO.
Wg mnie, jeśli ktoś jest partnerem np. Castrol, bierze większe ilości etc., to te 40 kilka PLN jest całkiem normalną, prawidłową ceną detaliczną.

Oczywiście uważać trzeba.

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: kostek_ja » ndz lut 26, 2012 15:56

piotr e38 pisze:A ja bym tak nie demonizował, czy to Castrol, Millers, czy inny, bardziej bym zwrócił uwagę na to gdzie i za ile kupujemy dany produkt, i czy na pewno jest to oryginalny produkt.
piotr e38 pisze:Sam przejeździłem sezon na Castrolu TWS-ie w uturbionym S50B32 na seryjnych tłokach i jakoś nic nie wybuchło ani się nie zatarło i nic nie wskazywało, żeby miało zamiar.
Mi się podobało stwierdzenie które wyczytałem w jakimś wątku o olejach "lepiej jakiś olej niż żaden". Bardzo prawdziwe :-) Oczywiście tak jak wspomniałeś ważna jest oryginalność. Ja do TWS'a nie mam zbyt wielu uwag, ale jednak syfienie silnika przez TWS jest dobrze udokumentowane. Jak się jeździ jeden sezon to OK, ale jeżeli planujemy użytkować ten silnik długo, tak jak ja, to myślę że lepiej szukać alternatywy. Właściwości smarne TWS'a są na pewno bardzo dobre, ale co będzie jak po 5 czy 10 latach zapcha nam się jakiś kanalik olejowy? Nic dobrego :)

A to już który dokładnie olej, to raczej kwestia gustu, do kogo co przemawia. Ostatnio wyszła nowa linia topowych olejów Castrola, Motula i Millersa. Motul wciąż nie ma w ofercie 10w60, więc nie biorę go pod uwagę. Millers, przynajmniej w reklamie, stawia przede wszystkim na ochronę silnika, a Castrol znowu chwali się jakimiś ekologicznymi bzdetami i bajerem fluorescencyjnym. Do mnie najbardziej przemawia Millers, a przynajmniej ich marketing :)

sly82
Posty: 45
Rejestracja: czw kwie 26, 2007 00:32
Lokalizacja: europa

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: sly82 » ndz lut 26, 2012 20:01

Co sądzicie o tych danych olej AMSOIL

Lepkość kinematyczna w 100°C, cSt (ASTM D445) 17.5
Lepkość kinematyczna w 40°C, cSt (ASTM D445) 119.6
Indeks lepkości (ASTM D2270) 162
Lepkość zimnego rozruchu CCS w -35°C, cP (ASTM D5293) 6695
Temperatura płynięcia °C (°F) (ASTM D92) -36
Temperatura zapłonu °C (°F) (ASTM D92) 234
Temperatura palenia °C (°F) (ASTM D92) 248
Wynik testu czterokulowego “Four-Ball Wear Test” (ASTM D4172: 40kgf, 150°C, 1800 obr/min, 1 godz.) 0.47
Odparowalność oleju – test “Noack Volatility” (ASTM D5800) 250°C 1 godz., % utraty masy 8.0
HTHS - High Temperature/High Shear Viscosity cP, X°C, X s-1 (ASTM D4683) 5.4
Liczba zasadowa (TBN) 6.3

Awatar użytkownika
--==maly==----
Posty: 2510
Rejestracja: śr sie 06, 2008 09:21
Auto: M3 F80 17"
Lokalizacja: Warszawa

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: --==maly==---- » ndz lut 26, 2012 20:19

Co do TWS ja przy regulacji zaworów itd rozbierałem swój silnik który chodził całe 140tyś na TWS i silnik był czysty nie miał nagarów nie wiem skąd pojawiło się stwierdzenie,że TWS=nagar.
Co do olejów z TWS jest dziwna sprawa bo w UK czy DE cena około 10E w Polsce nawet w hurtowniach jest to około 65zł i nie da się taniej nie wiem skąd taka polityka cenowa ale zamawiam towar z 4 różnych hurtowni i najtaniej za TWS to jak pamiętam 63zł.
Mimo wszystko realne jest kupienie w cenie 45zł zamawiając np z Niemiec.

sly82
Posty: 45
Rejestracja: czw kwie 26, 2007 00:32
Lokalizacja: europa

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: sly82 » ndz lut 26, 2012 21:03

Jaki olej wybrać mam do wyboru Motul Sport 5W 50 oczywiście tws i millersa 10W60

millers:
Lepkość kinematyczna przy 1000C…22,0 cSt

Lepkość kinematycza przy 400C…125 cSt

Indeks lepkości…205

Temperatura krzepnięcia…-250C

Temperatura zapłonu…2000C

Lepkość na zimno przy -300C…7,000 cP

Motul:
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 17.9 mm²/s
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 107 mm²/s
Viscosity Index ASTM D2270 186
HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 4.49 mPa.s
Pour point ASTM D97 -45°C / -49°F
Flash point ASTM D92 244°C / 471.2°F
TBN ASTM D2896 8.4 mg KOH/g
Motul 300v competition
Viscosity grade SAE J 300 15W-50
Density at 15°C (59°F) ASTM D1298 0.883
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 17.8 mm²/s
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 128.1 mm²/s
Viscosity index ASTM D2270 154
HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 5.33 mPa.s
Pour point ASTM D97 -36°C / -33°F
Flash point ASTM D92 215°C / 419°F
TBN ASTM D 2896 11.7 mg KOH/g

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: kostek_ja » ndz lut 26, 2012 21:56

sly82, nikt ci na to pytanie nie odpowie. Na żadnym z tych olejów nie powinieneś mieć problemów, a każdy chwali swoje :)

Mi się najbardziej podoba Millers z powodów o których wiele razy pisałem. Spodobało mi się iż Millers dostał jakąś nagrodę za nanotechnologię w swoich olejach przekładniowych. Zalałem odpowiednie oleje z tą technologią do skrzyni i dyfra. Skrzynia przestała mi zgrzytać podczas szybkich zmian z 1 na 2, a dyfer zaczął się szybciej spinać. Oczywiście były też zmiany na minus. Skrzynia na zimno chodzi ciężej (przez pierwsze kilkaset metrów używam double clutch shifting), a dyfer rzęzi na przy ciasnych skrętach (praktycznie tylko na parkingach wielopoziomowych) ale tak się też dzieje i na Castrolu. Zależało mi na oleju 10w60 a motul takiego nie ma. Ponadto z faktu iż u Motula gorsze oleje są jedno estrowe a lepsze dwu estrowe wywnioskowałem iż 3 estry w Millersie są jeszcze lepsze. Ponadto spodobał mi się wysoki indeks lepkości. Jeżdżę od jakiegoś czasu, różnicy w porównaniu do TWS'a właściwie nie widzę. Odpala lepiej przy temp. trochę poniżej 0, ale jak jest jeszcze zimniej to różnicy nie widzę.

Teraz wyszedł Millers CFS 10w60 NT z ową chwaloną nanotechnologią która ma redukować tarcie. Tylko co ciekawe ma zdecydowanie większą lepkość niż standardowy CFS 10w60, niższy indeks lepkości itd, więc sam nie wiem co lepsze, ale zmienię i zobaczę.

Z powodu tej zmiany sprzedaje zapas CFS 10w60 jaki mam. Jakbyś się zdecydował na ten olej to mam do sprzedania jeszcze jedną bańkę 5L za 200zł (najtaniej na allegro 240zł).

Awatar użytkownika
--==maly==----
Posty: 2510
Rejestracja: śr sie 06, 2008 09:21
Auto: M3 F80 17"
Lokalizacja: Warszawa

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: --==maly==---- » ndz lut 26, 2012 23:01

Ja z kolei nie jestem zwolennikiem zmiany oleju na inny w silnikach z przebiegami 100-150-200tys. Każda taka zmiana oleju moim zdaniem jest dość ryzykowna jeżeli wiemy na czym auto jeździło od początku moim zdaniem nie ma co kombinować jak oleju nie ubywa.
Gorszy jest dylemat jak nie wiadomo na czym auto jeździło wcześniej ale TWS ma 80% emek 10% ma edge sport ze względu na oszczędność a 10% wymysły pozostałych właścicieli.

Lato
Posty: 125
Rejestracja: wt kwie 12, 2011 22:57
Lokalizacja: Krk

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: Lato » ndz kwie 01, 2012 09:23

A ja poproszę o info jaki olej z Millersa zalać do skrzyni 6biegowej w e36 z 96r. Doradztwo firmy ZmienOlej.pl troszkę mnie zmasakrowało - olej do skrzyń automatycznych, półsyntetyk :mrgreen: No ale może taki ma być?? :)
BMW to nie magia, to samochód. BMW serii M to Magia :)

Dino444
Posty: 1343
Rejestracja: sob maja 26, 2007 13:04
Lokalizacja: Bedford
Kontakt:

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: Dino444 » ndz kwie 01, 2012 10:59

Do e34 M5 jest wlasnie ATF nie pamietam jak w e36 ale pewnie tak samo wiec mysle ze to tez ATF bedzie.

A tu masz info ile czego i gdzie;

Motor S50: 5.50 Liter Öl
Getriebe S6S 420G (Manuell): 1.75 Liter Öl
Differenzial: 1.30 Liter Öl
Bremsflüssigkeit: 1.00 Liter
Kühlwasser mit/ohne Klima: 10.75/10.75 Liter
Zusatz: Motorfüllmenge: im Reparaturfall plus 0,75 l (Ölkühler)
BMW ///M POWER M3 E36--->M5 E34--->??

Lato
Posty: 125
Rejestracja: wt kwie 12, 2011 22:57
Lokalizacja: Krk

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: Lato » ndz kwie 01, 2012 11:17

oki ale chodzi i o olej z millersa, to że atf w serii to wiem :)
Ilość oleju do S50 podałeś bez tego co jest w chłodnicy. Zawsze wchodzi mi ponad 6 litrów a wg aso powinno być 6,25 :)
BMW to nie magia, to samochód. BMW serii M to Magia :)

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Olej do M3 3.2

Post autor: kostek_ja » ndz kwie 01, 2012 13:40

Jak ja dobierałem do siebie to spojrzałem tylko na rozpiskę Millersa. Widniało tam TRX Synth 75w90, ale że wolałem coś z serii Motorsport z nanotechnologią to wysłałem zapytanie czy mogę go zastąpić CRX'em 75w90 NT. Dostałem odpowiedź że jak najbardziej, jest to zdecydowanie lepszy olej, ale też i znacznie droższy. Zalałem tego CRX'a i jestem zadowolony.

Teraz jak przeglądam ten temat dokładniej (sobie mogę krzywdę zrobić niewiedzą, ale radząc coś innym wolę się upewnić :) ) i nie bardzo rozumiem o co chodzi. Teoretycznie w rozpisce Millersa do obydwu M3 e36 w manualu jest MILLERMATIC UN. Mimo że skrzynia 6-biegowa jest taka sama jak w e46. Przyjrzałem się dokładniej rozpisce i w e36 jest tylko manual 5-biegowy albo 6 w zależności od rocznika, a w e46 jest Getarg. Więc chyba do siebie złego nie zalałem.

Castrol i motul nakazują identyfikować po nakielkach (w sumie podobnie jak TIS) i lać dany nr. cześci BMW. Jeżeli naklejki nie ma to 75w90.

Według ETK do e46 mogła być tylko naklejka MTF-LT-2, a do e36 (mimo że ta sama skrzynia) mogły być zarówno ATF jak i MTF-LT-2. Znowu na tym filmiku:
http://www.youtube.com/watch?v=A6SOnx6tYN4
jest M3 e46 z naklejką MTF-LT-1.

Ewidentny burdel.

EDIT:
Skrzynie 6-biegowe w e36 i e46 różnią się numerem części i jakimś dalszym oznaczeniem, więc najwyraźniej nie są to identyczne skrzynie.

ODPOWIEDZ