Mod seryjnego tłumika
Mod seryjnego tłumika
Konstytuuję tutaj wątek rozpoczęty przy innej okazji, a dotyczący modyfikacji seryjnego wydechu w M3 e9X. Przypomnę tylko, że stosowne informacje, razem z opisami znalazłem na forum M3post
Tak jak pisałem, chciałem kupić inny wydech niż seryjny. Najbliższy memu sercu był Eisenmann race, który gra naprawdę super. Jednak przed zakupem postanowiłem spróbować opisywanego moda serii. W tym celu zakupiłem na znanym portalu aukcyjnym tłumik końcowy (500zł plus przesyłka). Doszedłem do wniosku, że mój zostawię sobie na wszelki wypadek, a ćwiczyć będę sobie na ‘ciele obcym’. Zakupiony tłumik był praktycznie nowy (przelot oceniam na 1 tys km.), ale został zdjęty od e90. Ja mam e92 więc zrobił się z tego mały problem. Mianowicie w moim samochodzie końcówki (chromy) są dłuższe o 4 cm. Poza tym tłumiki były identyczne. Ponieważ rzecz była ćwiczebna, to postanowiłem to olać i działać. W zaprzyjaźnionym warsztacie przystąpiliśmy do dzieła. Operacja polegała na:
1. Odcięciu góry blach z komór wewnętrznych (tj. nie wolno ruszać komór odpowiedzialnych za redukcje drgań, tzw. komór Helhmoltza)
2. Wyciągnięciu waty
3. Wycięciu rur z dużym sitem (te z małym, przykryte oplotem zostawiamy, chyba że chcemy wersję ultra hard)
4. Wspawaniu identycznych rur ale bez sita
5. Oklejeniu spawów taśmą termokurczliwą do izolacji tłumików
6. Włożeniu waty
7. Zaspawaniu całości.
Powyższy schemat wydaje się dość banalny, ale uwierzcie mi nie jest łatwo. Gdzie zatem można natrafić na komplikacje. Po pierwsze jest straszenie mało miejsca w komorach i głupie wycięcie rur jest trudne. Bez piły szablastej będzie ciężko (a palnik w moim mniemaniu odpada, bo rury są cienkie, tj. 1 mm i mogą się stopić trochę za bardzo). Co dalej, rozmiar rurek to 65 mm. Powodzenia, w kupieniu takich. No szok, dzień szukania, jak już były to 1,5 mm. W końcu, znajomy znajomego załatwił, ale były nerwy (cena 2 m 120 zł). Co dalej, bardzo ciężko jest precyzyjnie dokroić kawałek, bo rury nie są proste. Ja dałem sobie spokój z gięciem bo wyglądało to źle i bawiłem się w wyspawywanie kawałków, a potem szlifowanie powierzchni w środku, co by ładnie wszystko latało w środku. Samo wspawanie też jest dość trudne, ponieważ otworzyłem tłumik od góry to spawy od dołu były co najmniej karkołomne (jakby rozpruć z dwóch stron to nie byłoby problemu, ale źle by to wyglądało po założeniu na samochód). Dla pewności okleiłem cały spaw taśmą do tłumików (29 zł).
No i najważniejsze jaki jest efekt… Odpowiedź FENOMENALNY. Nie wierzyłem jak odpaliłem. No szok zupełny. Gra przepięknie. Tłumik wydaje niski basowy dźwięk, o bardzo przyjemnej barwie. Jest wyraźnie głośniejszy od serii, ale nie jest za głośny. Przy wkręcaniu silnika, istne szaleństwo. Nie da się tego opisać. Cały dzień jeździłem dzisiaj po mieście… Parking w Arkadii, oj tam było fajnie. Wszelkie tunele też sprawiały mi dużą radość. Pytanie na parkingu od właściciela 530, co ja mam tam wsadzone, bo w życiu czegoś takiego nie słyszał, raczej potwierdza słuszność operacji. Międzygazy przy redukcji (DKG) to czysta rozkosz.
Podsumowując tłumik zostawiam, jedyne co jeszcze zrobię, to dorobię nowe końcówki (bo teraz wygląda to głupio). Mam zamiar zrobić samemu 84 mm, o grubości ścianek 2,5 mm i o wewnętrznym frezie. Będzie gotowe, to wrzucę zdjęcia z całości operacji.
Jak widzicie koszt operacji zamknęły się w kwocie 650 zł z nowym tłumikiem. Robocizna to 0 zł (oj zobaczylibyście moje ręce). Znajomy warsztat wycenił robotę na 500-700 zł przy wersji lux (tj. z wstawką nowych rur), 300-500 w wersji podstawowej (tj. obłożenie rur blachą i obspawanie).
Tak jak pisałem, chciałem kupić inny wydech niż seryjny. Najbliższy memu sercu był Eisenmann race, który gra naprawdę super. Jednak przed zakupem postanowiłem spróbować opisywanego moda serii. W tym celu zakupiłem na znanym portalu aukcyjnym tłumik końcowy (500zł plus przesyłka). Doszedłem do wniosku, że mój zostawię sobie na wszelki wypadek, a ćwiczyć będę sobie na ‘ciele obcym’. Zakupiony tłumik był praktycznie nowy (przelot oceniam na 1 tys km.), ale został zdjęty od e90. Ja mam e92 więc zrobił się z tego mały problem. Mianowicie w moim samochodzie końcówki (chromy) są dłuższe o 4 cm. Poza tym tłumiki były identyczne. Ponieważ rzecz była ćwiczebna, to postanowiłem to olać i działać. W zaprzyjaźnionym warsztacie przystąpiliśmy do dzieła. Operacja polegała na:
1. Odcięciu góry blach z komór wewnętrznych (tj. nie wolno ruszać komór odpowiedzialnych za redukcje drgań, tzw. komór Helhmoltza)
2. Wyciągnięciu waty
3. Wycięciu rur z dużym sitem (te z małym, przykryte oplotem zostawiamy, chyba że chcemy wersję ultra hard)
4. Wspawaniu identycznych rur ale bez sita
5. Oklejeniu spawów taśmą termokurczliwą do izolacji tłumików
6. Włożeniu waty
7. Zaspawaniu całości.
Powyższy schemat wydaje się dość banalny, ale uwierzcie mi nie jest łatwo. Gdzie zatem można natrafić na komplikacje. Po pierwsze jest straszenie mało miejsca w komorach i głupie wycięcie rur jest trudne. Bez piły szablastej będzie ciężko (a palnik w moim mniemaniu odpada, bo rury są cienkie, tj. 1 mm i mogą się stopić trochę za bardzo). Co dalej, rozmiar rurek to 65 mm. Powodzenia, w kupieniu takich. No szok, dzień szukania, jak już były to 1,5 mm. W końcu, znajomy znajomego załatwił, ale były nerwy (cena 2 m 120 zł). Co dalej, bardzo ciężko jest precyzyjnie dokroić kawałek, bo rury nie są proste. Ja dałem sobie spokój z gięciem bo wyglądało to źle i bawiłem się w wyspawywanie kawałków, a potem szlifowanie powierzchni w środku, co by ładnie wszystko latało w środku. Samo wspawanie też jest dość trudne, ponieważ otworzyłem tłumik od góry to spawy od dołu były co najmniej karkołomne (jakby rozpruć z dwóch stron to nie byłoby problemu, ale źle by to wyglądało po założeniu na samochód). Dla pewności okleiłem cały spaw taśmą do tłumików (29 zł).
No i najważniejsze jaki jest efekt… Odpowiedź FENOMENALNY. Nie wierzyłem jak odpaliłem. No szok zupełny. Gra przepięknie. Tłumik wydaje niski basowy dźwięk, o bardzo przyjemnej barwie. Jest wyraźnie głośniejszy od serii, ale nie jest za głośny. Przy wkręcaniu silnika, istne szaleństwo. Nie da się tego opisać. Cały dzień jeździłem dzisiaj po mieście… Parking w Arkadii, oj tam było fajnie. Wszelkie tunele też sprawiały mi dużą radość. Pytanie na parkingu od właściciela 530, co ja mam tam wsadzone, bo w życiu czegoś takiego nie słyszał, raczej potwierdza słuszność operacji. Międzygazy przy redukcji (DKG) to czysta rozkosz.
Podsumowując tłumik zostawiam, jedyne co jeszcze zrobię, to dorobię nowe końcówki (bo teraz wygląda to głupio). Mam zamiar zrobić samemu 84 mm, o grubości ścianek 2,5 mm i o wewnętrznym frezie. Będzie gotowe, to wrzucę zdjęcia z całości operacji.
Jak widzicie koszt operacji zamknęły się w kwocie 650 zł z nowym tłumikiem. Robocizna to 0 zł (oj zobaczylibyście moje ręce). Znajomy warsztat wycenił robotę na 500-700 zł przy wersji lux (tj. z wstawką nowych rur), 300-500 w wersji podstawowej (tj. obłożenie rur blachą i obspawanie).
Re: Mod seryjnego tłumika
Nic tylko pogratulować !!!
Nagraj jakiś film jak gra nowy zestaw.
Nagraj jakiś film jak gra nowy zestaw.
Re: Mod seryjnego tłumika
Moja będzie następna...wrzuć na youtube jak to gada teraz
Re: Mod seryjnego tłumika
Wrzucę, tylko za 2h wybywam i wracam w środę. Jak przyjadę, to biorę kamerę i nagrywam (mam nadzieję, że efekt się złapie). Potem nauczę się obsługi youtuba i będzie.
Re: Mod seryjnego tłumika
Jakiej stali użyłeś do tych wstawek?
Re: Mod seryjnego tłumika
Mechanik, który robił ze mną powiedział, że to nie ma najmniejszego znaczenia jakiej stali użyjesz. Może to mieć przełożenie tylko przy spawaniu, bo do spawania różnych materiałów może być potrzebny specjalny drut. A odpowiadając na twoje pytanie, kierowałem się rozmiarem i użyłem zwykłej stali tłumikowej. Miałem jeszcze kwasówkę, ale tą dostałem tylko w średnidy 2,5 cala (tj. 63 mm). W Stanach używali takiej, ale ja nie chciałem robić przewężenia (chociaż mój mechanik mówił, że 2 mm nie zrobią żadnej różnicy). PS. wracam jednak w piątek, więc film się opóźni.
Re: Mod seryjnego tłumika
Oo, wreszcie ktoś ogarnął ten temat. Dawno już czaiłem się, żeby skopiować pomysł chłopaków z m3post, ale przed zimą nie chciało mi się już grzebać i plany są na wiosnę.
Do tego końcówki obowiązkowo zmiana na cienkościenne z kwasu.
Czyli rozumiem, że w środku rury są 65mm a nie 2,5 cala jak piszą w na forum m3post?
Wprawdzie filmików i zdjeć modu już się naoglądałem, ale chętnie zobaczę jak to wygląda na polskim gruncie Chętnie też bym posłuchał na żywo, ale póki co do Wawy się nie wybieram
Do tego końcówki obowiązkowo zmiana na cienkościenne z kwasu.
Czyli rozumiem, że w środku rury są 65mm a nie 2,5 cala jak piszą w na forum m3post?
Wprawdzie filmików i zdjeć modu już się naoglądałem, ale chętnie zobaczę jak to wygląda na polskim gruncie Chętnie też bym posłuchał na żywo, ale póki co do Wawy się nie wybieram
Re: Mod seryjnego tłumika
Chłopaki wybaczcie brak tego filmu, jednak oddałem końcówki do zrobienia i coś się opóźnia. Posłuchanie na żywo, a nawet wykoanie usługi (nie żebym się reklamował) też nie będzie problemem.
Tak, rurki są 65 mm x 1 mm. Natomiast popularne 2,5 cala to 63 mm.
Tak, rurki są 65 mm x 1 mm. Natomiast popularne 2,5 cala to 63 mm.
Re: Mod seryjnego tłumika
Dobra, skończyłem. Poniżej kilka filmików. Będzie czas, będzie więcej, dorzucę też zdjęcia. Filmy kręciłem I-padem i wieczorem więc szału nie ma. Sorry za brudny samochód, ale aura nie teges...
Film z jady - spokojnej
Cold start
bez silnika
Film z jady - spokojnej
Cold start
bez silnika
Re: Mod seryjnego tłumika
Gdybym sam miał seryjny tłumik wolałbym taką przeróbkę. Brzmi genialnie, a za jakie pieniądze. Brawo !!!
Re: Mod seryjnego tłumika
Tak zaczynałem:
Nowe rurki:
Po oklejeniu taśmą:
Zaspawanie:
Mega profesjonalne lakierowanie:)
Efekt lakierowania:
No i siup...
Odnośnie do końcówek, to dałem do dorobienia koledze. Są wykonane z polerowanej kwasówki (85mm x 2mm). Cena 500 zł, ale była spora zniżka. Normalnie byłoby pewnie kilka stówek więcej. Farba to spray żaroodporny (50zł), uważajcie bo się tym gównem przytrułem, tj. powinno się malować na dworze.
Tłumik muszę jeszcze trochę dopieścić, tj. ładnie go wyrównać, ale będę się w to bawił dopiero po założeniu dyfuzora (czyli za 2-3 tyg.)
Nowe rurki:
Po oklejeniu taśmą:
Zaspawanie:
Mega profesjonalne lakierowanie:)
Efekt lakierowania:
No i siup...
Odnośnie do końcówek, to dałem do dorobienia koledze. Są wykonane z polerowanej kwasówki (85mm x 2mm). Cena 500 zł, ale była spora zniżka. Normalnie byłoby pewnie kilka stówek więcej. Farba to spray żaroodporny (50zł), uważajcie bo się tym gównem przytrułem, tj. powinno się malować na dworze.
Tłumik muszę jeszcze trochę dopieścić, tj. ładnie go wyrównać, ale będę się w to bawił dopiero po założeniu dyfuzora (czyli za 2-3 tyg.)
- --==maly==----
- Posty: 2508
- Rejestracja: śr sie 06, 2008 09:21
- Auto: M3 F80 17"
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Mod seryjnego tłumika
A film z dzwiękiem???
Jak taka modyfikacja wpływa na moc sprawdzał to ktoś na zagranicznych forach?
Jak taka modyfikacja wpływa na moc sprawdzał to ktoś na zagranicznych forach?
Re: Mod seryjnego tłumika
Mały, linki do filmów są parę postów wyżej. Jeżeli chodzi o moc, to sugestywnie ma się wrażenie, że jest lepiej. Wynika to z tego, że wydech przy agresywnym dodaniu gazu jest sporo głośniejszy. Jak jest w rzeczywistości, to nie mam bladego pojęcia. Cały proces sprowadza się do przeszczepienia dziurkowanej rurki, identyczną bez dziurek. Domniemuje więc, że spaliny się mniej rozprężają w komorach wygłuszających i przelot jest trochę lepszy (dowodem są strzały z tłumika na cold starcie i przy ostrej redukcji). Jednak czy to daje powiedzmy - 10 koni? No idea. Zresztą, szczerze przy ponad 400 koniach odczuwalny przyrost zaczyna się od 30-50 koników, a tego nie da żaden tłumik:) Liczy się dźwięk!!!
- --==maly==----
- Posty: 2508
- Rejestracja: śr sie 06, 2008 09:21
- Auto: M3 F80 17"
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Mod seryjnego tłumika
No tak przeoczyłem filmiki ale nie ma takiego na ciepłym silniku z zewnątrz.
Ciekawy jestem czy ma to jakikolwiek wpływ na moc.
Ciekawy jestem czy ma to jakikolwiek wpływ na moc.
Re: Mod seryjnego tłumika
Szacunek!!! Wygląda i brzmi rewelacyjnie!!! Jak mocy nie zabiera, a tego zrobić nie ma jak, to reszta jest nieistotna. W jakim warsztacie to robiłeś, czy da się zrobić w jeden dzień?