Olej do M3

2000-2006 | silnik: S54
Broddi
Posty: 209
Rejestracja: czw maja 15, 2008 09:23
Lokalizacja: TSA

Olej do M3

Post autor: Broddi » sob mar 03, 2012 11:43

Witam
Zdaje się żę olej TWS Motorspoet nie będzie produkowany. :-|
Jak większość naszych ///M jak i mój, były zalewane od
nowości Castrolem.
Pytanko, jaki olej jest godny zastompienia TWS-a.
Ja zastanawiam się nad LIQUI MOLY 10-60,
czy są jakieś wersje tego oleju typu "sport'' :?:
Ewentualnie innej marki

Awatar użytkownika
Bombel
Posty: 2367
Rejestracja: wt paź 10, 2006 00:58
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Olej do M3

Post autor: Bombel » sob mar 03, 2012 11:44

Ja bym lał EDGE Sporta 10w60.
Części do BMW M5 E39 i M3 E36/E46.

Krystian
Posty: 447
Rejestracja: śr paź 11, 2006 17:46
Auto: ///M E46
Lokalizacja: WPR
Kontakt:

Re: Olej do M3

Post autor: Krystian » sob mar 03, 2012 12:04

Zeszły sezon częściowo latałem na TWS a częsciowo na EDGE Sport 10W60 i mimo latania po torze w Poznaniu nie zauważyłem na tym drugim żadnych niepokojących objawów, temp. była identyczna jak na TWSie, za to mniej ubywało niż na TWSie

teraz będę zmienmiał i z racji że od Huberta jeszcze wyrwałem resztkę TWSa, dam szansę jeszcze temu olejowi - zobaczymy

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Olej do M3

Post autor: kostek_ja » sob mar 03, 2012 17:32

W innym temacie dyskutowaliśmy na ten temat. Ogólnie trochę tych olejów jest. Wybierz ten który bardziej ci odpowiada, na podstawie parametrów albo chociaż wyglądu butelki :) Żaden wybór nie będzie zły :)

Tutaj małe porównanie olejów. Na zielono zaznaczyłem najwyższe/najniższe wartości w zależności od tego co jest lepsze, na czerwono najgorsze. Nie brałem pod uwagę prawdziwego TWS, dałem go tylko do porównania.

Obrazek

Plus moje osobiste spostrzeżenia:

Castrol EDGE wygląda najciekawiej na duże mrozy (spójrzcie na lepkość przy -25), ale mi się osobiście nie podoba ta technologia w której ochrona zależy od obciążenia. Przy małym oszczędza paliwo a przy duży dobrze chroni silnik. Problem polega na tym iż zależy to od ciśnienia oleju... mi się nie podoba.

Shell - nic ciekawego

Millers XFS - nic ciekawego

Millers CFS 10w60 - niby najniższa lepkość przy 100C, ale lepkość to nie wszystko. Równie ważna jest też baza olejowa, a ten olej ma prawie najciekawszą (nowsza wersja jest tylko ciekawsza). Pełny syntetyk + 3 estry. Najwyższy indeks lepkości, prawie najniższa lepkość przy 40, lepkość przy -30 porównywalna do tej którą duża część ma przy -25. Jedynie temp. krzepnięcia dosyć wysoka. Moim zdaniem prawie najciekawszy olej jazdy drogowej i upalania jeżeli nie odpalamy poniżej -25C.

Millers CFS 10w60 NT - Najwyższa lepkość przy 100C. Najlepsza baza. Taka sobie lepkość przy 40 i indeks lepkości. Jedna z lepszych lepkości przy -25. Nanotechnologia (czyli jeszcze większa ingerencja w cząsteczki) która ma zmniejszać tarcie, a co za tym idzie zużycie, temp. i opory wewnętrzne silnika. Moim zdaniem najciekawszy do upalania i jazdy drogowej o ile nie odpalamy poniżej -25.

Valvoline - Dosyć fajne parametry, ale jednak jest to pół-syntetyk.

Liqui Moly - Wysoka lepkość przy 100, najwyższa temp zapłonu, niska temp. krzepnięcia. Wygląda na fajny kompromis upalanie + jazda w mrozy poniżej -25. Szkoda tylko że nie ma podanej lepkości przy jakiś ujemnych temp, tym bardziej że przy 40 ma jedną z wyższych.

Gulf - nic ciekawego. Podobne parametry do Liqui Moly, ale w większości gorsze. Szczegónie temp. zapłonu.
Ostatnio zmieniony ndz mar 04, 2012 20:52 przez kostek_ja, łącznie zmieniany 3 razy.

Frank
Posty: 52
Rejestracja: śr wrz 16, 2009 00:11
Lokalizacja: Poznań

Re: Olej do M3

Post autor: Frank » sob mar 03, 2012 20:29

Liqui moly ma 163 przy 40'C a nie 175.
http://www.liqui-moly.de/liquimoly/medi ... 10W-60.pdf

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Olej do M3

Post autor: kostek_ja » sob mar 03, 2012 21:02

Ja brałem dane stąd:
http://www.liqui-moly.pl/features/katal ... gory_id=21
I w Karcie charakterystyki jest tak jak wpisałem, a w paszporcie już jest tak jak ty podałeś. Punkt zapłonu też się delikatnie różni. Ale skoro ten "paszport" pokrywa się z tym co wkleiłeś ze strony producenta to raczej jest pewniejszy. Zaraz poprawie.

EDIT:
Poprawiłem.

Liqui moly wygląda też na olej przy którym zużycie oleju będzie najniższe ze względu na wysoki punkt zapłonu.

Im dłużej patrze na te parametry tym bardziej wydaje mi się iż do wybory mamy w sumie 2-3 oleje jeżeli szukamy najlepszego i nie patrzymy na cenę. W zależności od użytku:

Liqui moly - do ogólnego użytku w dosłownie każdą pogodę, zapewne najniższa konsumpcja oleju.

Millers CFS 10w60 NT - z myślą o upalaniu. Ogranicza nas tylko temp. poniżej -25C

Millers CFS 10w60 - Świetna baza, a przy tym ma najniższą lepkość przy dodatnich temp. dzięki czemu powinien być najdelikatniejszy dla napędu pompy oleju vanosa (który potrafi się łamać w S54) i ogólnie dla silnika w tychże temperaturach. Ograniczony przez temp. poniżej -25C. Chyba najlepszy dla samochodów zimujących nie widujących toru.

Awatar użytkownika
Oleg
Moderator
Posty: 915
Rejestracja: pn lut 08, 2010 12:11
Auto: 1M E82, M3 E36, M3 E92, 996TT
Lokalizacja: Katowice

Re: Olej do M3

Post autor: Oleg » sob mar 03, 2012 22:50

Ja szczęśliwie załapałem się na resztkę starego TWS'a więc narazie ten wybór mnie nie dotyczy. Jednak w przyszłości prawdopodobnie również zdecyduje się na Millers'a. Rozumiem kostek, że teraz zmieniasz Millersa CFS na CFS NT? Koniecznie opisz wrażenia jak już na nim trochę pojeździsz. Zrób jakieś małę porównanie TWS vs CFS vs CFS NT.

OLEJE MILLERS OILS / ORYGINALNE CZĘŚCI BMW
BBS / SUPERSPRINT
HRE / EISENMANN

RABATY DLA FORUM
KONTAKT --> PW

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Olej do M3

Post autor: kostek_ja » sob mar 03, 2012 23:57

Oleg, ciężko porównać w ten sposób oleje. Można wziąć, upalać jeden silnik na oleju X aż nie umrze a potem na oleju Y i porównać który żył dłużej, ale to też nie byłoby miarodajne, bo mogłyby paść z różnych przyczyn i to nie związanych z olejem.

Między CFSem a TWSem nie widzę specjalnie różnicy. Po zmianie zauważyłem różnice w pracy, ale nie było to wcale lepiej ani gorzej tylko inaczej. Jedyną widoczną i znaczącą zmianą jest to że na CFSie lekko odpala do niższej temp niż na TWSie. Chociaż i tak nie mam 100% pewności gdyż to były 2 różne zimy i po roku mogłem coś pomylić.

Mi się strasznie podoba ten test:
http://www.rpmotorsport.pl/forum/viewto ... de3abffa56

Aż ciężko uwierzyć, tym bardziej że CFS NT ma wyższą lepkość od zwykłego CFS'a w temp. roboczych.

Gdyby taki przyrost był M3 to mielibyśmy moc CSL'a tylko zmieniając olej :lol:

Awatar użytkownika
Oleg
Moderator
Posty: 915
Rejestracja: pn lut 08, 2010 12:11
Auto: 1M E82, M3 E36, M3 E92, 996TT
Lokalizacja: Katowice

Re: Olej do M3

Post autor: Oleg » ndz mar 04, 2012 00:08

kostek_ja pisze:Oleg, ciężko porównać w ten sposób oleje. Można wziąć, upalać jeden silnik na oleju X aż nie umrze a potem na oleju Y i porównać który żył dłużej, ale to też nie byłoby miarodajne, bo mogłyby paść z różnych przyczyn i to nie związanych z olejem.

Między CFSem a TWSem nie widzę specjalnie różnicy. Po zmianie zauważyłem różnice w pracy, ale nie było to wcale lepiej ani gorzej tylko inaczej. Jedyną widoczną i znaczącą zmianą jest to że na CFSie lekko odpala do niższej temp niż na TWSie. Chociaż i tak nie mam 100% pewności gdyż to były 2 różne zimy i po roku mogłem coś pomylić.

Mi się strasznie podoba ten test:
http://www.rpmotorsport.pl/forum/viewto ... de3abffa56

Aż ciężko uwierzyć, tym bardziej że CFS NT ma wyższą lepkość od zwykłego CFS'a w temp. roboczych.
To info w linku jest na prawdę ciekawe. Jeżeli masz możliwość to może pokusisz sie o podobne zmierzenie auta, na tych dwóch olejach. Myślę, że byłoby to ciekawsze niż czytanie w kółko tego samego o olejach i generalna konkluzja, że wystarczy olej 10W-60, a cała reszta jest bez znaczenia.
Kostek, mam bardziej na myśli informacje pokroju tego, jak zachowuje sie ten olej podczas jazdy na torze czyli:
-czy go nie ubywa,
-jak jest z temperatura
-jak pracuje na nim motor
itp.
Nie chodzi o niewiadomo jakie porównania. Raczej spostrzeżenia człowieka, który jeździł emką na wszytskich tych olejach i bardzo często bywa na torze i raczej się z autem nie pieści. Za wszelkie tego typu recenzję bedę wdzięcznuy i myślę, że nei tylko ja.

OLEJE MILLERS OILS / ORYGINALNE CZĘŚCI BMW
BBS / SUPERSPRINT
HRE / EISENMANN

RABATY DLA FORUM
KONTAKT --> PW

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Olej do M3

Post autor: kostek_ja » ndz mar 04, 2012 00:17

Oleg pisze:-czy go nie ubywa,
Nie ubywało mi zarówno TWS'a jak i CFS'a
Oleg pisze:-jak jest z temperatura
Nie zauważyłem zbytniej zmiany, ale ten parametr jest zależny od temp. zewnętrznej, próby i klasy kierowcy. Mi temp. oleju sukcesywnie rosła z Track Day'a na Track Day przy podobnej temp. Myślałem że coś się dzieje. Tym bardziej że większość miała temp. rzędu 100, a u mnie 115. Uspokoił mnie ułęż na którym przetestowałem M3 e90 Kołka. Jak on jeździł olej miał ok. 100C, jak ja wsiadłem to mimo że jechałem stosunkowo spokojnie, gdyż to nie mój samochód, olej doszedł do 110 :)
Oleg pisze:-jak pracuje na nim motor
Jak już pisałem wyżej. Jak się człowiek wsłucha to usłyszy subtelną różnicę, ale nie jest to zmiana na lepsze czy gorsze.

Myślę że podobnie będzie z serią Nanodrive. Jak dzięki temu olejowi temperatury spadną o 2-3 stopnie to dobrze dla silnika, ale raczej się tego nie zauważy, a nawet jak to ciężko mieć pewność że to zasługa oleju :)

Awatar użytkownika
BOGMan
Posty: 54
Rejestracja: ndz maja 10, 2009 10:14
Auto: 3x BMW
Lokalizacja: Zachodniopomorskie

Re: Olej do M3

Post autor: BOGMan » ndz mar 04, 2012 10:40

Broddi pisze:Witam
Zdaje się żę olej TWS Motorspoet nie będzie produkowany. :-|
To się zgadza, ale jest już następca: Castrol EDGE Professional TWS 10W-60


kostek_ja
Ładna ta tabelka! Masz może dostęp do parametru HTHS? Zdaje się że to jest dzisiejszy wyznacznik mozliwości oleju "w szturmie"... :-)

m!xeR
Posty: 254
Rejestracja: wt paź 18, 2011 18:18
Auto: scirocco r
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Olej do M3

Post autor: m!xeR » ndz mar 04, 2012 11:32

Z tabelki wynika, że najlepszym olejem po klasycznym TWS'ie będzie jego młodszy brat Edge Profi TWS a ja pytam co z Liqui Moly bo ten producent w tabelce wypada bardzo przyzwoicie natomiast nikt z Was nie wydaje się być przychylnym dla tego oleju/producenta choćby w takim stopniu jak dla Millersa, który w powyższym porównaniu wypada jednak gorzej.

Awatar użytkownika
--==maly==----
Posty: 2508
Rejestracja: śr sie 06, 2008 09:21
Auto: M3 F80 17"
Lokalizacja: Warszawa

Re: Olej do M3

Post autor: --==maly==---- » ndz mar 04, 2012 11:59

Ja bym stawiał albo na Valvolina Vr1 albo na nowego TWSa albo na zwykłego edge sport 10w60 wolał bym nie eksperymentować.

Dino444
Posty: 1343
Rejestracja: sob maja 26, 2007 13:04
Lokalizacja: Bedford
Kontakt:

Re: Olej do M3

Post autor: Dino444 » ndz mar 04, 2012 13:59

A tak z ciekawosci zapytam czy ktos bierze pod uwage MOTUL-a?
BMW ///M POWER M3 E36--->M5 E34--->??

Awatar użytkownika
kostek_ja
Posty: 2623
Rejestracja: pn wrz 24, 2007 02:12
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Olej do M3

Post autor: kostek_ja » ndz mar 04, 2012 19:27

BOGMan pisze:Ładna ta tabelka! Masz może dostęp do parametru HTHS? Zdaje się że to jest dzisiejszy wyznacznik mozliwości oleju "w szturmie"...
Niestety nie mam. Ale moim zdaniem z HTHS podobnie jak z resztą parametrów jest problem iż nie mamy całego obrazu a jedynie wartość przy danej temp. wykres powiedziałby dużo więcej, a HTHS jest w 150C czyli w poza temp. roboczą. Chociaż może się tak zdarzyć iż się przyda w pewnym momencie jak najwyższy :)
m!xeR pisze:Z tabelki wynika, że najlepszym olejem po klasycznym TWS'ie będzie jego młodszy brat Edge Profi TWS
Dla mnie nie jest to oczywiste, uważam że liqui moly ma lepsze parametry. W Castrolu szczególnie ta koncepcja FST mi się nie podoba. Moim zdaniem olej powinien zajmować się głównie ochroną silnika a nie oszczędnością paliwa. Według Castrola przy niskim ciśnieniu będzie chronił gorzej niż "konwencjonalny 0w20":
Obrazek
Rozwala mnie też iż Castrol podaje redukcje kontaktu metal o metal między 40 a 60% dla całej serii, a jak wybierzesz konkretny olej to już jest minimum 60%. A w testach z reguły im wyszło 35% w porównaniu do znanego konkurenta :) Nie podoba mi się też ten bajer UV. Na pewno w jakiś sposób psuje parametry oleju, może nawet w nieznaczący ale zawsze. O latającej plamie oleju już nie wspomnę :)

Oczywiście to tylko marketing i nie świadczy do końca o realnych właściwościach oleju, ale mi nie przypadł do gustu :)
m!xeR pisze:a ja pytam co z Liqui Moly bo ten producent w tabelce wypada bardzo przyzwoicie natomiast nikt z Was nie wydaje się być przychylnym dla tego oleju/producenta choćby w takim stopniu jak dla Millersa, który w powyższym porównaniu wypada jednak gorzej.
Po pierwsze wyżej napisałem iż do jazdy w każdej temp. powinien być najlepszy właśnie ten olej. Po drugie poczytaj o olejach, baza ma bardzo duże znaczenie. Film olejowy ma być jak najbardziej odporny na zerwanie i lepkość ma tutaj znaczenie, ale nie pierwszorzędne.
To trochę tak jakbyś wziął 2 liny o prawie takich samych wymiarach, ale jedna byłaby minimalnie grubsza więc wybrałbyś ją jako wytrzymalszą, logika jak najbardziej poprawna, ale przecież materiał z jakiego liny zostały wykonane jest tak samo ważny. Jeżeli ta trochę cieńsza będzie stalowa, a ta grubsza lniana to przecież dużo wytrzymalsza będzie stalowa :) Tak samo parametry oleju są ważne ale trzeba też patrzyć na bazę, a Millers ma po prostu najlepszą. Parametry też ma bardzo dobre, a jedyną jego wadą jest bardzo duży mróz.
--==maly==---- pisze:Ja bym stawiał albo na Valvolina Vr1 albo na nowego TWSa albo na zwykłego edge sport 10w60 wolał bym nie eksperymentować.
Jak najbardziej rozumiem dlaczego wolisz zostać przy Castrolu. Wiedz tylko że nie ma już Edge sport 10w60, tylko jest Edge 10w60 z tą całą FST, a Edge Proffesional TWS to w sumie to samo (dokładnie te same parametry) tylko że chyba zwykły Edge nie ma podwójnej filtracji i się nie świeci :-) Ciekawi mnie jednak dlaczego jesteś za Valvoline? Parametry bez rewelacji Liqi moly ma lepsze, a w dodatku jest to pół-syntetyk.
Dino444 pisze:A tak z ciekawosci zapytam czy ktos bierze pod uwage MOTUL-a?
A czy motul ma olej 10w60? :) Nawet jak wejdziesz na stronę motula w celu dobrania oleju do swojego samochodu to w karcie od M3 e46 w rubryce olej będziesz miał podany nr. części BMW. Z całą pewnością można by się pokusić o Zalanie 20w60 do S54, ale jak jest to zabawka na tor, a nie samochód uliczny. Tym bardziej że Motul już ma się opierać wyłącznie na estrach (grupa bazowa 5-6), a Millers bazuje na mieszance PAO (grupa 4) z estrami + teraz nanotechnologia. Tylko kto może wiedzieć co lepsze? Mieszanka może mieć zalety wszystkich, ale pewnie też część ich wad :)

ODPOWIEDZ