Regulacja luzow zaworowych S38B36

1988-1995 | silniki: S38B36, S38B38
Awatar użytkownika
Venom
Moderator
Posty: 3181
Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Re: Regulacja luzow zaworowych S38B36

Post autor: Venom » sob gru 18, 2010 15:29

Opis i schemat postepowania przy regulacji luzow zawororwych w silnikach S38/S14

Potrzebujemy:
- klucz do wyciagania plytek zaworowych.
- szczelinomierz (najlepiej z podzialka co 0.01 mm).
- mikrometr.
- wysiegnik z magnesem (bywa pomocny).
- cos do podwazenia plytki.
- kilka zwyklych kluczy typu 10 itd
- kawalek kartki i dlugopis
- plytki zaworowe + komplet nowych uszczelek aby wszystko ladnie poskladac.

Kolejnosc dzialan:
- silnik musi byc zimny, najlepiej po nocy przestanej w garazu.
- zdejmujemy wszystko co potrzebne aby dostac sie do walkow rozrzadu (cewki zaplonowe itd. pomijam ten opis)
- wyciagamy swiece zaplonowe (aby lepiej mozna bylo krecic silnikiem).
- uzywajac szczelinomierza mierzymy luzy zaworowe na wszystkich zaworach (luz mierzymy gdy krzywka danego zaworu nie naciska na plytke i jest dokladnie w pozycji pionowej, skierowana w gore). Do ustawiania kolejnych krzywej w odpowiedniej pozycji uzywamy klucza z dluga raczka, tak aby pokrecic sruba mocowania kola pasowego do walu korbowego.
- zapisujemy starannie wartosci luzow na poszczegolnych zaworach.
- luz wg producenta powinien byc w granicach 0.28 - 0.33 mm (niektore zrodla podaja 0.35 mm jako gorna granice tolerancji). Wszystkie zawory w tych granicach mozna uznac za dobre i wg producenta powinny nie spowodowac nic zlego w silniku az do nasteonej regulacji.
- sprawdzamy na ktorych zaworach luz jest poza granicami, a nastepnie z tych zaworow wyciagamy plytki. Do tego znow trzeba ustawic krzywki tak jak poprzednio oraz uzyc specjalnego klucza (badz czegos innego, bo podobno sie da) oraz czegos do podwazenia + ewentualnie magnesu).
- po wyciagnieciu plytki mierzymy ja mikrometrem, zapisujemy wymiar a nastepnie wkladamy na miejsce. Nie wskazane jest obracanie walem kiedy nie wszystkie plytki sa wlozone na swoje miejsce. Krzywka naciskajac bezposrednio na szklanek moze spowodowac wyszczerbienie.
- obliczamy nowe wymiary plytek tak aby uzyskac odpowiedni luz. Plytki sa produkowane w wymiarach co 0.05 mm.
- zamawiamy potrzebne plytki w ASO (badz innym zrodle).
- wkladamy zakupione plytki na odpowiednie miejsca.
- robimy kilka obrotow walem korbowym w celu ulozenia sie plytek.
- mierzymy luzy na zaworach gdzie zmienialismy plytki w celu kontroli luzu po regulacji (z doswiadczenia wiem ze moze byc 0.01 mm roznicy wzgledem obliczen).
- jesli wszystko ok to skladamy motorek do kupy i mozna odpalac.

Poki co regulowalem to 2 razy i idzie mi coraz sprawniej. W razie pytan prosze pisac.

Camil
Posty: 1179
Rejestracja: wt lip 08, 2008 13:32
Auto: e36s54
Lokalizacja: Torun
Kontakt:

Re: Regulacja luzow zaworowych S38B36

Post autor: Camil » czw mar 31, 2011 12:08

A ja bardzo poprosze o podanie srednicy plytki.

Awatar użytkownika
Venom
Moderator
Posty: 3181
Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Re: Regulacja luzow zaworowych S38B36

Post autor: Venom » czw mar 31, 2011 12:48

Camil pisze:A ja bardzo poprosze o podanie srednicy plytki.
Postaram Ci sie to zmierzyc i podac. Daj mi troche czasu.

Awatar użytkownika
Venom
Moderator
Posty: 3181
Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Re: Regulacja luzow zaworowych S38B36

Post autor: Venom » pn kwie 25, 2011 13:19

Kolega zmierzyl mi srednice plytki = 32.95 mm
Ja jeszcze swoich nie mierzylem.

ODPOWIEDZ