Opis i schemat postepowania przy regulacji luzow zawororwych w silnikach S38/S14
Potrzebujemy:
- klucz do wyciagania plytek zaworowych.
- szczelinomierz (najlepiej z podzialka co 0.01 mm).
- mikrometr.
- wysiegnik z magnesem (bywa pomocny).
- cos do podwazenia plytki.
- kilka zwyklych kluczy typu 10 itd
- kawalek kartki i dlugopis
- plytki zaworowe + komplet nowych uszczelek aby wszystko ladnie poskladac.
Kolejnosc dzialan:
- silnik musi byc zimny, najlepiej po nocy przestanej w garazu.
- zdejmujemy wszystko co potrzebne aby dostac sie do walkow rozrzadu (cewki zaplonowe itd. pomijam ten opis)
- wyciagamy swiece zaplonowe (aby lepiej mozna bylo krecic silnikiem).
- uzywajac szczelinomierza mierzymy luzy zaworowe na wszystkich zaworach (luz mierzymy gdy krzywka danego zaworu nie naciska na plytke i jest dokladnie w pozycji pionowej, skierowana w gore). Do ustawiania kolejnych krzywej w odpowiedniej pozycji uzywamy klucza z dluga raczka, tak aby pokrecic sruba mocowania kola pasowego do walu korbowego.
- zapisujemy starannie wartosci luzow na poszczegolnych zaworach.
- luz wg producenta powinien byc w granicach 0.28 - 0.33 mm (niektore zrodla podaja 0.35 mm jako gorna granice tolerancji). Wszystkie zawory w tych granicach mozna uznac za dobre i wg producenta powinny nie spowodowac nic zlego w silniku az do nasteonej regulacji.
- sprawdzamy na ktorych zaworach luz jest poza granicami, a nastepnie z tych zaworow wyciagamy plytki. Do tego znow trzeba ustawic krzywki tak jak poprzednio oraz uzyc specjalnego klucza (badz czegos innego, bo podobno sie da) oraz czegos do podwazenia + ewentualnie magnesu).
- po wyciagnieciu plytki mierzymy ja mikrometrem, zapisujemy wymiar a nastepnie wkladamy na miejsce. Nie wskazane jest obracanie walem kiedy nie wszystkie plytki sa wlozone na swoje miejsce. Krzywka naciskajac bezposrednio na szklanek moze spowodowac wyszczerbienie.
- obliczamy nowe wymiary plytek tak aby uzyskac odpowiedni luz. Plytki sa produkowane w wymiarach co 0.05 mm.
- zamawiamy potrzebne plytki w ASO (badz innym zrodle).
- wkladamy zakupione plytki na odpowiednie miejsca.
- robimy kilka obrotow walem korbowym w celu ulozenia sie plytek.
- mierzymy luzy na zaworach gdzie zmienialismy plytki w celu kontroli luzu po regulacji (z doswiadczenia wiem ze moze byc 0.01 mm roznicy wzgledem obliczen).
- jesli wszystko ok to skladamy motorek do kupy i mozna odpalac.
Poki co regulowalem to 2 razy i idzie mi coraz sprawniej. W razie pytan prosze pisac.
Regulacja luzow zaworowych S38B36
Re: Regulacja luzow zaworowych S38B36
A ja bardzo poprosze o podanie srednicy plytki.
- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Regulacja luzow zaworowych S38B36
Postaram Ci sie to zmierzyc i podac. Daj mi troche czasu.Camil pisze:A ja bardzo poprosze o podanie srednicy plytki.
- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Regulacja luzow zaworowych S38B36
Kolega zmierzyl mi srednice plytki = 32.95 mm
Ja jeszcze swoich nie mierzylem.
Ja jeszcze swoich nie mierzylem.