Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

1988-1995 | silniki: S38B36, S38B38
Awatar użytkownika
Grzesi(E30)k
Posty: 17
Rejestracja: pn wrz 07, 2009 22:53
Lokalizacja: B-stok
Kontakt:

Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: Grzesi(E30)k » pn wrz 07, 2009 23:22

Witam

Panowie szukałem nic nie znalazłem więc zapytam tutaj :D
Chodzi o wady i zalety obu silników (a raczej zestawów silnik + skrzynia)



S38B36 vs S38B38


Który łatwiej trafić w dobrym stanie i który stwarza mniej problemów eksploatacyjnych. W przypadku 3.8 spotkałem się z kilkoma negatywnymi opiniami (ale nie mogę odnaleźć linka do tematu)
A co do 3.6 to znowu słyszałem że ponoć dobrze trzyma seryjną moc :P

I to tyle z wróżb jakie znam ,a ja potrzebuję konkretów :)


I jak to jest z ich serwisem? Da się do ogarnąć bez olbrzymich nakładów finansowych zakładając że silnik to nie gruz.
Co wypada zrobić po kupnie takiego motoru? Luz zaworowy, stan rozrządu?
Ostatnio zmieniony wt wrz 08, 2009 14:03 przez Grzesi(E30)k, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Venom
Moderator
Posty: 3181
Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: Venom » wt wrz 08, 2009 11:48

Grzesi(E30)k pisze:Witam

Panowie szukałem nic nie znalazłem więc zapytam tutaj :D
Chodzi o wady i zalety obu silników (a raczej zestawów silnik + skrzynia)



S38B36 vs S38B38


Który łatwiej trafić w dobrym stanie i który stwarza mniej problemów eksploatacyjnych. W przypadku 3.8 spotkałem się z kilkoma negatywnymi opiniami (ale nie mogę odnaleźć linka do tematu)
A co do 3.6 to znowu słyszałem że ponoć dobrze trzyma seryjną moc :P

I to tyle z wróżb jakie znam ,a ja potrzebuję konkretów :)


I jak to jest z ich serwisem? Da się do ogarnąć bez olbrzymich nakładów finansowych zakładając że silnik to nie gruz.
Co wypada zrobić po kupnie takiego motoru? Luz zaworowy, stan rozrządu?
Witaj.

Porownanie tych dwoch silnikow nie jest tematem latwym, jak to w zyciu bywa kazdy z nich ma jakies plusy i minusy.

Specyfikacje pewnie znasz, ale moze warto ja przypomniec:
S38B36:
Moc maksymalna = 310 HP (SAE), 315 HP (DIN) przy 6900rpm
Maksymalny moment obrotowy = 360Nm przy 4750rpm,
Pojemność skokowa = 3535cm3,
Średnica cylindra = 93.5mm,
Skok tłoka = 86mm,
Długość korbowodu = 144mm
Stopień sprężania = 10.0:1
Średnica zaworów ssących = 37mm,
Średnica zaworów wydechowych = 32mm,

S38B38:
Moc maksymalna = 335 HP (SAE), 340 HP (DIN) przy 6900rpm
Maksymalny moment obrotowy = 400Nm przy 4750rpm,
Pojemność skokowa = 3795cm3,
Średnica cylindra = 94.6mm,
Skok tłoka = 90mm,
Długość korbowodu = 142.5mm
Stopień sprężania = 10.5:1
Średnica zaworów ssących = 38.5mm,
Średnica zaworów wydechowych = 32.5mm.


Wazne punkty ktore musisz sobie przemyslec to:
- cena zakupu - na pewno nizsza dla B36
- B36 ma kolo zamachowe jednomasowe, tansze w zakupie i bardziej podatne na przerobki sprzegla, w przeciwienstwie do dwumasowego z B38, ktore tego nie znosi (to chyba wazne jesli silnik idzie na swapa)
- koszty serwisowania obu jednostek mysle ze sa bardzo podobne,
- B38 ma mimo wszystko nieco wieksza moc i odczuwalnie wiekszy moment obrotowy,
- B38 ma inny uklad zaplonowy - 6 cewek - po jednej na kazdy cylinder, B36 ma tradycyjny rozdzielacz.
- B38 ma katalizator metalowy, B36 ceramiczny - choc nie wiem czy ta czesc Ciebie ineteresuje,
- skrzynie biegow lepiej zastosowac 5 biegowa, latwiej i taniej znalezc.

Co z tego jest wada a co zaleta musisz juz sam przemyslec. Silnik B38 jest na pewno nieco nowszy technologicznie, ale generalnie trzeba sobie jasno powiedziec ze nowe silniki to nie sa (nascie latek minelo). Ciezko powiedziec ktory z nich stwarza mniej problemow eksploatacyjnych. Awaria moze sie zdarzyc kazdemu... i zalezy od wielu czynnikow.

Po zakupie proponuje zmienic plyny i olej, zmierzy i ewentualnie skorygowac luz zaworowy oraz przepatrzec podcisnieniowy uklad sterujacy zmiana geometri kolektora dolotowego.

Moze ktos jeszcze cos doda...
Ostatnio zmieniony wt wrz 08, 2009 14:03 przez Venom, łącznie zmieniany 1 raz.

SyTy
Posty: 710
Rejestracja: pn lut 18, 2008 13:53
Lokalizacja: Warszawa/Koszalin

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: SyTy » wt wrz 08, 2009 12:00

Dobry opis Venom, należałoby dodać jeszcze że w ramach działań prewencyjnych należałoby:

- wymienić na nowy napinacz łańcucha rozrządu
- sprawdzić pompe wody, jak huczy - wymienić
- termostat jak trzeba wymienić
- dokładnie sprawdzić szczelność jednostki pod kątem wycieków - przy mocnym używaniu z lekkiego pocenia się do konkretnego wycieku jest chwila

EDIT: prosze o wydzielenie tematu, tu się zaraz schowa pod gruzem z allegro
No Fear - No Fun!

Awatar użytkownika
were
Posty: 47
Rejestracja: ndz sie 26, 2007 14:32
Lokalizacja: Kołobrzeg
Kontakt:

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: were » wt wrz 08, 2009 13:05

S38B36
- mniej odporna skrzynia biegów ( w razie czego łatwy montaż skrzyni z m30b35 ),
- z uwagi na mniejszą średnicę tłoka jest większa płaszczyzna pomiędzy tulejami cylindrowymi, więc jednocześnie większa przylgnia uszczelki pod głowicą,
- silnik słabiej ciągnie z dołu, odczuwalna różnica pomiedzy B36 a B38
Rejestr BMW serii ///M w Polsce

www.bmw-motorsport.pl

Awatar użytkownika
Grzesi(E30)k
Posty: 17
Rejestracja: pn wrz 07, 2009 22:53
Lokalizacja: B-stok
Kontakt:

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: Grzesi(E30)k » wt wrz 08, 2009 14:22

SyTy pisze:w ramach działań prewencyjnych należałoby:

- wymienić na nowy napinacz łańcucha rozrządu
- sprawdzić pompe wody, jak huczy - wymienić
- termostat jak trzeba wymienić
- dokładnie sprawdzić szczelność jednostki pod kątem wycieków - przy mocnym używaniu z lekkiego pocenia się do konkretnego wycieku jest chwila

Rozrząd u wycieki to pierwsze rzeczy które mi przyszły do głowy :P


A jak to jest z grzaniem się B38 i problemami z głowicą? Prawda to czy mit?

Bo po pękniętej czapce w M20B25 i zagrzanym M50B25NV (poprzedni user) mam mega uraz psychiczny na tle wysokiej temperatury :-P



Jak wygląda sprawa rozdzielacza i kabli zapłonowych do B36? ASO czy jakieś zamienniki? (OEM to BEHR czy jakaś inna marka?) Bo niby duperele ,a potrafią dość znacznie wykastrować silnik z mocy.

Awatar użytkownika
Venom
Moderator
Posty: 3181
Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: Venom » wt wrz 08, 2009 20:59

were pisze:S38B36
- mniej odporna skrzynia biegów ( w razie czego łatwy montaż skrzyni z m30b35 ),
W silnikach B36 i B38 z tego co wiem byla ta sama skrzynia Getrag 280/5 (mam na mysli 5-cio biegowa), a wieksza awaryjnosc przy wspolpracy z B36 moze wynikac z tego ze jest inne sprzeglo (kolo zamachowe), a co za tym idzie inne drgania sa przenoszone na walek sprzeglowy. Innej Idei nie mam :)

Co do grzania sie silnika to nigdy ale to nigdy nie zdazylo mi sie odnotowac jakis anomalii. Raz w zyciu w cieply dzien olej osiagnal mi okolo 110 stopni, zaznaczam ze nie stoje ani nie krece sie w miejscu autem. Temperatura cieczy chlodzacej nigdy nie wychilila mi sie znaczaco poza polowe wskaznika... Moze wypowiedza sie koledzy ktorzy uzywaja auta w warunkach torowych...

SyTy
Posty: 710
Rejestracja: pn lut 18, 2008 13:53
Lokalizacja: Warszawa/Koszalin

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: SyTy » wt wrz 08, 2009 21:50

Absolutne bzdury z nadmiernym przegrzewaniem się tych silników, użytkuje samochód mocno, ale z głową, najwyża temperatura oleju jaką widziałem na wskazówce to 110c, temp wody nigdy nie wyskoczyła za połowe.
No Fear - No Fun!

Awatar użytkownika
Venom
Moderator
Posty: 3181
Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: Venom » wt wrz 08, 2009 22:25

Sa jeszcze tego typu informacje z innego forum na temat eksploatacji .
przypominam o
- wymianie napinacza lancuszka rozrzadu (nie na orginalny lecz na ulepszony z silnika S50/S52)
- o wymianie swiec czesto gesto :P nasze motory pozeraja je okrutnie!
- bardzo wazna rzecza sa wtryskiwacze i rurka odprowadzajaca do pompy powietrznej! (zaraz nad termostatem) nie daj Boziu zeby byla zatkana!!! bo to konczy sie zazwyczaj przepaleniem tloka!!! Tak...tak...dobrze czytacie...! ztopieniem tloka! ciekawe prawda...? co ma piernik do wiatraka :P
Tu sa szczegoly:
http://www.m5board.com/vb...=expansion+tank

Awatar użytkownika
Grzesi(E30)k
Posty: 17
Rejestracja: pn wrz 07, 2009 22:53
Lokalizacja: B-stok
Kontakt:

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: Grzesi(E30)k » wt wrz 08, 2009 23:11

Dzięki bardzo za wszelkie informacje :wink:

W takim razie widzę że silniki są pozbawione jakiś większych wad. I serwis wygląda jak w każdym innym silniku na tym poziomie technologicznym.


Jeżeli ktoś ma jeszcze jakies ciekawe info i porady to pisać :D

Awatar użytkownika
Venom
Moderator
Posty: 3181
Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
Lokalizacja: Cieszyn
Kontakt:

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: Venom » śr wrz 09, 2009 08:06

Grzesi(E30)k pisze:Dzięki bardzo za wszelkie informacje :wink:

W takim razie widzę że silniki są pozbawione jakiś większych wad. I serwis wygląda jak w każdym innym silniku na tym poziomie technologicznym.


Jeżeli ktoś ma jeszcze jakies ciekawe info i porady to pisać :D
Ty daj znac na co sie zdecydujesz...
Z tego co wiem kolega Kudłaty chce sprzedac B36 wraz ze skrzynia. Silnik ma usterke, ale moze Cie zainteresuje.
B38 sa dwie sztuki na ebay-u ale ceny kosmiczne.

Kudłaty
Posty: 755
Rejestracja: wt lis 04, 2008 02:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: Kudłaty » śr wrz 09, 2009 14:21

Jakbyś potrzebował na SWAP jest kompletny silnik 3.6 z osprzętem, wiązką i skrzynią 5'tką. Komp to nie problem, mogę podać namiar, cena promocyjna :)

Awatar użytkownika
Grzesi(E30)k
Posty: 17
Rejestracja: pn wrz 07, 2009 22:53
Lokalizacja: B-stok
Kontakt:

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: Grzesi(E30)k » śr wrz 09, 2009 15:00

Sek w tym ze na razie nie zapowiada się żebym robił kolejny swap. Rok szkolny + matura - także czas i gotówka ograniczone więc nie wiem czy max co zrobię w najbliższym czasie to nie będzie jakaś hybryda (M50B28).


A i żadna filozofia wsadzić ponad 300konny motor w budę która docelowo miała 170...



Dzięki za chęci i nadal zbieram różne info. Chociażby ku potomności :D

olaf135
Posty: 1
Rejestracja: czw paź 24, 2013 19:27
Auto: bmw635csi

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: olaf135 » czw paź 24, 2013 19:59

Kudłaty pisze:Jakbyś potrzebował na SWAP jest kompletny silnik 3.6 z osprzętem, wiązką i skrzynią 5'tką. Komp to nie problem, mogę podać namiar, cena promocyjna :)
wita ile za ten swap

Camil
Posty: 1179
Rejestracja: wt lip 08, 2008 13:32
Auto: e36s54
Lokalizacja: Torun
Kontakt:

Re: Różnice między silnikami S38B36 a S38B38

Post autor: Camil » czw paź 24, 2013 21:14

Spojrz na date kolego...

ODPOWIEDZ