Grzesi(E30)k pisze:Witam
Panowie szukałem nic nie znalazłem więc zapytam tutaj

Chodzi o wady i zalety obu silników (a raczej zestawów silnik + skrzynia)
S38B36 vs S38B38
Który łatwiej trafić w dobrym stanie i który stwarza mniej problemów eksploatacyjnych. W przypadku 3.8 spotkałem się z kilkoma negatywnymi opiniami (ale nie mogę odnaleźć linka do tematu)
A co do 3.6 to znowu słyszałem że ponoć dobrze trzyma seryjną moc
I to tyle z wróżb jakie znam ,a ja potrzebuję konkretów
I jak to jest z ich serwisem? Da się do ogarnąć bez olbrzymich nakładów finansowych zakładając że silnik to nie gruz.
Co wypada zrobić po kupnie takiego motoru? Luz zaworowy, stan rozrządu?
Witaj.
Porownanie tych dwoch silnikow nie jest tematem latwym, jak to w zyciu bywa kazdy z nich ma jakies plusy i minusy.
Specyfikacje pewnie znasz, ale moze warto ja przypomniec:
S38B36:
Moc maksymalna = 310 HP (SAE), 315 HP (DIN) przy 6900rpm
Maksymalny moment obrotowy = 360Nm przy 4750rpm,
Pojemność skokowa = 3535cm3,
Średnica cylindra = 93.5mm,
Skok tłoka = 86mm,
Długość korbowodu = 144mm
Stopień sprężania = 10.0:1
Średnica zaworów ssących = 37mm,
Średnica zaworów wydechowych = 32mm,
S38B38:
Moc maksymalna = 335 HP (SAE), 340 HP (DIN) przy 6900rpm
Maksymalny moment obrotowy = 400Nm przy 4750rpm,
Pojemność skokowa = 3795cm3,
Średnica cylindra = 94.6mm,
Skok tłoka = 90mm,
Długość korbowodu = 142.5mm
Stopień sprężania = 10.5:1
Średnica zaworów ssących = 38.5mm,
Średnica zaworów wydechowych = 32.5mm.
Wazne punkty ktore musisz sobie przemyslec to:
- cena zakupu - na pewno nizsza dla B36
- B36 ma kolo zamachowe jednomasowe, tansze w zakupie i bardziej podatne na przerobki sprzegla, w przeciwienstwie do dwumasowego z B38, ktore tego nie znosi (to chyba wazne jesli silnik idzie na swapa)
- koszty serwisowania obu jednostek mysle ze sa bardzo podobne,
- B38 ma mimo wszystko nieco wieksza moc i odczuwalnie wiekszy moment obrotowy,
- B38 ma inny uklad zaplonowy - 6 cewek - po jednej na kazdy cylinder, B36 ma tradycyjny rozdzielacz.
- B38 ma katalizator metalowy, B36 ceramiczny - choc nie wiem czy ta czesc Ciebie ineteresuje,
- skrzynie biegow lepiej zastosowac 5 biegowa, latwiej i taniej znalezc.
Co z tego jest wada a co zaleta musisz juz sam przemyslec. Silnik B38 jest na pewno nieco nowszy technologicznie, ale generalnie trzeba sobie jasno powiedziec ze nowe silniki to nie sa (nascie latek minelo). Ciezko powiedziec ktory z nich stwarza mniej problemow eksploatacyjnych. Awaria moze sie zdarzyc kazdemu... i zalezy od wielu czynnikow.
Po zakupie proponuje zmienic plyny i olej, zmierzy i ewentualnie skorygowac luz zaworowy oraz przepatrzec podcisnieniowy uklad sterujacy zmiana geometri kolektora dolotowego.
Moze ktos jeszcze cos doda...