Szpera opinie- Variable M-differential Lock

2000-2006 | silnik: S54
Awatar użytkownika
Pawel_M3GT
Posty: 2058
Rejestracja: czw cze 21, 2007 18:27
Auto: E36 M3 S54
Lokalizacja: ///M

Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: Pawel_M3GT » pt lis 21, 2014 02:49

Jakie sa wasze opinie odnocie szpery w M3 E46 ( Variable M-differential Lock ) ? Jakie ma wady ?
Czy tez sa w niej identyczne plytki jak w szperach starego typu?
Jak oceniacie ja wzgledem stalych szper, ktore byly montowane w starszych generacjach np. E36? ktora lepsza??

Kowal81
Posty: 10
Rejestracja: czw sie 25, 2011 19:54
Lokalizacja: Poznań

Re: Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: Kowal81 » pt lis 21, 2014 10:58

W e46 M3 jest normalna szpera płytkowa, tak jak w np. e36. Regulowana elektronicznie byle dopiero w e60/e63 M

Awatar użytkownika
Pawel_M3GT
Posty: 2058
Rejestracja: czw cze 21, 2007 18:27
Auto: E36 M3 S54
Lokalizacja: ///M

Re: Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: Pawel_M3GT » pt lis 21, 2014 12:45

Kowal81 pisze:W e46 M3 jest normalna szpera płytkowa, tak jak w np. e36. Regulowana elektronicznie byle dopiero w e60/e63 M
ale ma zmienne spiecie- w zaleznosci od warunkow. Z tego co sie orietuje E92 ma taka sama szpere jak E46
STALE spiecie 25% bylo w E36.

Endru
Posty: 104
Rejestracja: śr cze 22, 2011 13:20
Auto: e36 M3 3.2
Lokalizacja: Warszawa

Re: Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: Endru » sob lis 22, 2014 13:26

Osobiście nie mam doświadczenia w tym względzie. Natomiast kolega, który posiadając zeszperowane e36 był sceptycznie nastawiony do szpery o zmiennym spięciu w e46 m3, po zakupie takiego auta jest bardzo zadowolony. Dodam, że z dobrodziejstwa szpery korzysta bardzo intensywnie :) Z tego co rozumiem, szpera w e46 działa zdecydowanie płynniej niż ta ze stałym spięciem, która jest bardziej "zero-jedynkowa". Auto można łatwiej i łagodniej wprowadzać w poślizg a jednocześnie lepiej kontrolować. Co w efekcie, paradoksalnie można określić bardziej bezpiecznym rozwiązaniem. Ale najlepiej jakby Janek się wypowiedział :)

Awatar użytkownika
JanekB
Posty: 21
Rejestracja: czw sty 23, 2014 22:37
Auto: M3 E46
Lokalizacja: Jozefoslaw / Warszawa

Re: Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: JanekB » sob lis 22, 2014 22:06

Czesc

Janek, kolega Endru :)

Opinie nt. zmiennej szpery E46 sa rozne. Ja jestem bardzo zadowolony, a np. Wojtas M5, duzy specjalista w dziedzinie regeneracji tych urzadzen, jest nastawiony sceptycznie i radzilby ja wymienic na tradycyjna

Kowal - szpera w E46 nie jest taka sama jak w E36. Jest to wciaz szpera plytkowa, ale spina nie na zasadzie klina pod wplywem momentu na korpusie, tylko na zasadzie roznicy predkosci - tak jak pierwsze haldexy. Takie same szpery ma np. Jeep GrandCherokee w wersji Quadra Drive. Zgadza sie - nie ma w niej zadnej elektroniki, ale jest rodzaj pompy lepkosciowej - inaczej niz w E30 / E36. Dlatego np. w E46 nie podaja procentu, tylko ile Nm jest w stanie przeniesc pomiedzy polosiami - i jest to podane w funkcji roznicy predkosci polosi

Roznica w praktyce (oczywiscie to moja prywatna opinia - mozna sie nie zgadzac) - tak jak juz to opisal Endru - ze lagodniej spina i lagodniej puszcza - samochod lagodniej i przewidywalniej wchodzi w poslizg i plynniej z niego wychodzi. Odpada tez problem tradycyjnej szpery, ktora potrafi sie nie spiac przy za malym momencie - np. na sniegu... No bo 25% z zera to dalej zero :)

Wada E46: szpere E36 latwo mozna serwisowac i regenerowac. W E46 to sie z tego co rozumiem nie da - ale dlaczego tak jest nie wim - moze do E46 trudniej dostac plytki? Ponadto nie mozna osobno kupic samej szpery w ASO - tylko caly dyfer...

Pozdrawiam i zycze dobrych slajdow :)))
Janek B
E46 M3

Awatar użytkownika
Pawel_M3GT
Posty: 2058
Rejestracja: czw cze 21, 2007 18:27
Auto: E36 M3 S54
Lokalizacja: ///M

Re: Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: Pawel_M3GT » ndz lis 23, 2014 01:35

JanekB pisze:Czesc


W E46 to sie z tego co rozumiem nie da - ale dlaczego tak jest nie wim - moze do E46 trudniej dostac plytki?

Pozdrawiam i zycze dobrych slajdow :)))
A same plytki nie sa takie same jak w tradycyjnej szperze??

Awatar użytkownika
JanekB
Posty: 21
Rejestracja: czw sty 23, 2014 22:37
Auto: M3 E46
Lokalizacja: Jozefoslaw / Warszawa

Re: Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: JanekB » ndz lis 23, 2014 02:07

Pawel_M3GT pisze:A same plytki nie sa takie same jak w tradycyjnej szperze??
Zasadniczo sa takie same - tzn. polosie blokuja sie z korpusem za pomoca plytek ciernych. Ale czy sa one takie same co np. w E36 - stawiam ze nie:

Ja do regeneracji szper polecam Wojtka Miskiewicza z Jedrzejowa (WojtasM5) (Endru robil u niego szpere do E30, ja do E36 z zaciesnieniem) - Wojtas bez problemu wymienia plytki w E36, ale nie podjal sie tego z E46. Zdaje mi sie, ze wyjasnienie bylo, ze plytek do E46 nie da sie dostac. Ale glowy nie dam - nie pamietam

Jak chcesz to zadzwon do niego i zapytaj - stawiam, ze bedzie wiedzial od reki - 505 918 949

Pozdrawiam
Janek B
E46 M3

Awatar użytkownika
Pawel_M3GT
Posty: 2058
Rejestracja: czw cze 21, 2007 18:27
Auto: E36 M3 S54
Lokalizacja: ///M

Re: Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: Pawel_M3GT » wt gru 09, 2014 14:23

Czy w E92 jest identyczna szpera i tak samo dziala jak w E46? moze np. cos ulepszyli ? ? ?
Ostatnio zmieniony ndz gru 14, 2014 04:18 przez Pawel_M3GT, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Pawel_M3GT
Posty: 2058
Rejestracja: czw cze 21, 2007 18:27
Auto: E36 M3 S54
Lokalizacja: ///M

Re: Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: Pawel_M3GT » ndz gru 14, 2014 04:17

nikt nie wie ??

Awatar użytkownika
JanekB
Posty: 21
Rejestracja: czw sty 23, 2014 22:37
Auto: M3 E46
Lokalizacja: Jozefoslaw / Warszawa

Re: Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: JanekB » pn gru 15, 2014 21:32

:) czesc :)

No ja moge tylko odpowiedziec za siebie: niestety nie wiem

W E36 M3 jest tradycyjna szpera plytkowa rozpierana klinowo przez moment z walu. Bardzo podobne szpery byly dostepne jako fabryczna opcja w zwyklych E36

W E46 M3 jest szpera plytkowa rozpierana hydrauliczna pompa lepkosciowa zamknieta w koszyku dyfra. W innych E46 ich nie bylo.

W E92 nie wiem. Nie wiem tez czy w nie-M3 E92 byly fabrycznie dostepne szpery. Zaczne sie interesowac gdy zaczne podchodzic do wymiany M3 - czyli za pare lat :)

Powodzenia
Janek B
E46 M3

spine
Posty: 38
Rejestracja: pt mar 12, 2010 12:53
Lokalizacja: wawa

Re: Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: spine » pn gru 15, 2014 23:51

Janku
W E9x nie było dostępnej szpery poza M3. Nie wiem jaka jest w M3.

Awatar użytkownika
Broder
Posty: 144
Rejestracja: pt paź 09, 2009 22:56
Lokalizacja: Wrocław / IOM
Kontakt:

Re: Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: Broder » wt gru 16, 2014 01:31

od razu mowie ze nie czytalem, ale obrazki ogladalem :D moze bedzie jakies przydatne info
http://www.m3post.com/forums/showthread.php?t=788992" onclick="window.open(this.href);return false;
Obrazek

Awatar użytkownika
JanekB
Posty: 21
Rejestracja: czw sty 23, 2014 22:37
Auto: M3 E46
Lokalizacja: Jozefoslaw / Warszawa

Re: Szpera opinie- Variable M-differential Lock

Post autor: JanekB » czw gru 18, 2014 22:10

Broder - ale super!!!

Wszysko sie wyjasnia w pierwszym akapicie - E92 M3 ma gkn visco - czyli taki sam mechanizm zmiennego docisku jak E46 M3. Ten Pan wyglada ze w jednym samochodzie przetestowal kilka roznych szper - visco, standardowe i torsena - bardzo fajnie napisane. Potwierdza moje wrazenie, ze visco (tak jak E46 M3) lagodniej lapie i lagodniej puszcza - oraz pisze, ze do bardziej wyczynowej jazdy lepsza bedzie ostra tradycyjna plytkowa szpera - czyli tak jak mowil WojtasM5

Pisze tez, ze napiecie wstepne zwieksza tendencje do podsterownosci - tego akurat nie rozumiem, ani nie czulem specjalnie w moim E36... Ciekawe.

Spine - widzisz - mi sie pamietalo ze widzialem to kiedys na youtube albo w TV:
https://www.youtube.com/watch?v=MHoj0XUg058" onclick="window.open(this.href);return false;
Nie wiem czy dobrze wszystko rozumiem, ale to wyglada jakby gosc sie cieszyl, ze wreszcie po 15 latach mozna dostac szpere w nie-emce. Ale moze to jakas zewnetrzna firma, a nie fabryczna szpera... Wiec moze jest tak jak mowisz - kolega ostatnio troche szukal 335i i zaden szpery nie mial...

Pozdrawiam
Janek B
E46 M3

ODPOWIEDZ