Olej do M3
Re: Olej do M3
OK. Zalałem Millersa CFS 10w60 NT. Przy zalewaniu miałem wrażenie iż jest bardziej lepki podczas zalewania niż poprzednik. Pojechałem się przejechać żeby dogrzać i ustawić poziom oleju na maksa. Wydaje się trochę żwawszy, ale to może być efekt placebo. Temp. oleju jednak są niższe i to zauważalnie. Podczas takiej jazdy jak jechałem z reguły miałem 100, albo trochę ponad. Teraz wyraźnie poniżej.
Co ciekawe teraz weszło mi katalogowe 5,5L. Wcześniej wchodziło 5L. Tylko teraz zrobiłem tak jak TIS nakazuje czyli najpierw odkręciłem pokrywę filtra oleju, a dopiero potem spuściłem. Mechanicy zawsze robili odwrotnie.
Co ciekawe teraz weszło mi katalogowe 5,5L. Wcześniej wchodziło 5L. Tylko teraz zrobiłem tak jak TIS nakazuje czyli najpierw odkręciłem pokrywę filtra oleju, a dopiero potem spuściłem. Mechanicy zawsze robili odwrotnie.
Re: Olej do M3
Macie jakieś pewne źródło gdzie mogę nabyć castrola tws czy tego nowego professional???
Jest kilka ogłoszeń na allegro ale jeszcze go nie kupowałem i nie chce testować sprzedawców (ich uczciwości)
Jest kilka ogłoszeń na allegro ale jeszcze go nie kupowałem i nie chce testować sprzedawców (ich uczciwości)
- --==maly==----
- Posty: 2508
- Rejestracja: śr sie 06, 2008 09:21
- Auto: M3 F80 17"
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Olej do M3
Od Huberta polecam.
Re: Olej do M3
Najnowsza wersja tabelki:
Postanowiłem dodać bazy, ale w większości nie mam dokładnych informacji. Gdyby ktoś miał proszę pisać.
Postanowiłem dodać bazy, ale w większości nie mam dokładnych informacji. Gdyby ktoś miał proszę pisać.
Re: Olej do M3
Kostek a zrób mi lekcję tego na czym jeżdzę - Motul Competition 15W50 ?
Re: Olej do M3
rypik, nie jestem znawcą żeby robić komuś lekcję. Wiem tyle co wyczytałem
W skrócie najważniejszy jest olej bazowy (70-85% oleju) który jest mieszanką różnych baz olejowych. Bazy dzieli się na 6 grup, im wyższa tym lepsza, ale też i droższa. Grupy 1-3 to grupy mineralne, przy czym dobra grupa 3 już jest w miarę OK. Grupa 4 to PAO, a 5 i 6 to Estry. 15-30% oleju stanowią dodatki, które mają różne zadania, takie jak przeciwdziałanie pienieniu się oleju, powstawaniu glutów (nie pamiętam profesjonalnej nazwy ) itp.
Pewnie wszyscy o tym wiedzą, ale różne silniki stawiają różne wymagania od olejów. Dla rozróżnienia mamy normy lepkościowe SAE, normy jakościowe API, ACEA, oraz normy producentów np. w BMW LL-98, LL-01 i LL-04. Ważne żeby zawsze dobierać olej który spełnia wszystkie wymagania które stawia przed nim producent silnika. Przy czym wyższe normy często zwracają uwagę na ekologię, a nie tylko na ochronę silnika. Więc lepiej jest wybierać olej o minimalnej normie dla danego silnika, ale najlepszy jakościowo, gdyż np. jeżeli olej spełnia normy jakościowe API SM pod kątem ochrony silnika, ale nie spełnia ekologicznych będzie miał normą SL, albo nawet SJ.
Motul 300V i Millers Motorsport do niedawna to były bazowo bardzo podobne oleje. Obydwa w pełni syntetyczne. Różnica polegała tylko na tym iż Millers to PAO + 3 Estry, a Motul 2 Estry + PAO. Nie wiadomo co lepsze, szczególnie przy standardowych lepkościach jak 5w40. W wyższych lepkościach nie bardzo ze sobą konkurowały gdyż się różniły. Millers ma oleje 10w50 i 10w60, a Motul 15w50 i 20w60, przez co Millers jest lepszy przy niższych temp, rozruchu, a co za tym idzie jeździe drogowej. Motul z drugiej strony powinien być bardziej odporny na takie zjawiska jak coraz większa zawartość benzyny w oleju (ma to profesjonalną nazwę, ale jej nie pamiętam ) i ogólnie wolniej tracić swoje właściwości podczas upalania. Np do wyścigu 24h skąd nazwa 20w60 Motula
Jednak trochę się pozmieniało odkąd owe firmy wprowadziły nowe serie tych produktów. Millers jest dalej w pełni syntetycznym olejem PAO+ 3 estry, a w dodatku wprowadzili do tych olei silnikowych swoją Nanotechnologię, za którą dostali nagrodę za "najbardziej innowacyjny produkt w Motorsporcie" pokonując między innymi McLarena. Nagroda była za wszystkie produkty, nie tylko olejowe. Niestety te oleje są jeszcze droższe, ale stara seria Motorsport wciąż jest dostępna jako tańsza alternatywa.
Motul z drugiej strony nie wprowadził nic nowego. Chwalą się teraz technologią "Estrowego Rdzenia", ale nie bardzo wiadomo o co chodzi i czym to się różni od poprzedniej serii. Nie mniej jednak w składzie tych olei pojawiła się tańsza baza olejowa z 3 grupy. Wygląda to tak jakby uznali iż zbudowali sobie markę i teraz przyszedł czas na odcinanie kuponów. To samo zrobili z bardzo dużą częścią swoich produktów. Nie zmieniając nazwy zmienili skład na tańszy.
Na forum Subaru ostatnio dystrybutor Motula dostał ostrzeżenie gdyż nie potrafił rzeczowo odpowiedzieć na owe wątpliwości, a wciskał niespójną marketingową gadkę że to HC (3 grupa bazowa) to nie takie zwykłe HC, ale nie chciał potwierdzić czy tam faktycznie jest czy nie itp. Nie mniej jednak w karcie charakterystyki jest, więc być musi
Więcej niestety nie wiem
Jeżeli chodzi konkretnie o 300V 15w50 to do upalania nie lepsze jakieś w60? Im wyższa lepkość tym film olejowy bardziej odporny na zerwanie. Chociaż lepkość oleju powinien ci określić inżynier który dobierał ci pasowanie silnika, z nim bym pogadał jaka lepkość oleju będzie najlepsza. A to już która marka to bym patrzył głównie na bazę gdyż to głównie ona świadczy o wytrzymałości filmu olejowego. A w olejach to chyba najważniejsza właściwość.
W skrócie najważniejszy jest olej bazowy (70-85% oleju) który jest mieszanką różnych baz olejowych. Bazy dzieli się na 6 grup, im wyższa tym lepsza, ale też i droższa. Grupy 1-3 to grupy mineralne, przy czym dobra grupa 3 już jest w miarę OK. Grupa 4 to PAO, a 5 i 6 to Estry. 15-30% oleju stanowią dodatki, które mają różne zadania, takie jak przeciwdziałanie pienieniu się oleju, powstawaniu glutów (nie pamiętam profesjonalnej nazwy ) itp.
Pewnie wszyscy o tym wiedzą, ale różne silniki stawiają różne wymagania od olejów. Dla rozróżnienia mamy normy lepkościowe SAE, normy jakościowe API, ACEA, oraz normy producentów np. w BMW LL-98, LL-01 i LL-04. Ważne żeby zawsze dobierać olej który spełnia wszystkie wymagania które stawia przed nim producent silnika. Przy czym wyższe normy często zwracają uwagę na ekologię, a nie tylko na ochronę silnika. Więc lepiej jest wybierać olej o minimalnej normie dla danego silnika, ale najlepszy jakościowo, gdyż np. jeżeli olej spełnia normy jakościowe API SM pod kątem ochrony silnika, ale nie spełnia ekologicznych będzie miał normą SL, albo nawet SJ.
Motul 300V i Millers Motorsport do niedawna to były bazowo bardzo podobne oleje. Obydwa w pełni syntetyczne. Różnica polegała tylko na tym iż Millers to PAO + 3 Estry, a Motul 2 Estry + PAO. Nie wiadomo co lepsze, szczególnie przy standardowych lepkościach jak 5w40. W wyższych lepkościach nie bardzo ze sobą konkurowały gdyż się różniły. Millers ma oleje 10w50 i 10w60, a Motul 15w50 i 20w60, przez co Millers jest lepszy przy niższych temp, rozruchu, a co za tym idzie jeździe drogowej. Motul z drugiej strony powinien być bardziej odporny na takie zjawiska jak coraz większa zawartość benzyny w oleju (ma to profesjonalną nazwę, ale jej nie pamiętam ) i ogólnie wolniej tracić swoje właściwości podczas upalania. Np do wyścigu 24h skąd nazwa 20w60 Motula
Jednak trochę się pozmieniało odkąd owe firmy wprowadziły nowe serie tych produktów. Millers jest dalej w pełni syntetycznym olejem PAO+ 3 estry, a w dodatku wprowadzili do tych olei silnikowych swoją Nanotechnologię, za którą dostali nagrodę za "najbardziej innowacyjny produkt w Motorsporcie" pokonując między innymi McLarena. Nagroda była za wszystkie produkty, nie tylko olejowe. Niestety te oleje są jeszcze droższe, ale stara seria Motorsport wciąż jest dostępna jako tańsza alternatywa.
Motul z drugiej strony nie wprowadził nic nowego. Chwalą się teraz technologią "Estrowego Rdzenia", ale nie bardzo wiadomo o co chodzi i czym to się różni od poprzedniej serii. Nie mniej jednak w składzie tych olei pojawiła się tańsza baza olejowa z 3 grupy. Wygląda to tak jakby uznali iż zbudowali sobie markę i teraz przyszedł czas na odcinanie kuponów. To samo zrobili z bardzo dużą częścią swoich produktów. Nie zmieniając nazwy zmienili skład na tańszy.
Na forum Subaru ostatnio dystrybutor Motula dostał ostrzeżenie gdyż nie potrafił rzeczowo odpowiedzieć na owe wątpliwości, a wciskał niespójną marketingową gadkę że to HC (3 grupa bazowa) to nie takie zwykłe HC, ale nie chciał potwierdzić czy tam faktycznie jest czy nie itp. Nie mniej jednak w karcie charakterystyki jest, więc być musi
Więcej niestety nie wiem
Jeżeli chodzi konkretnie o 300V 15w50 to do upalania nie lepsze jakieś w60? Im wyższa lepkość tym film olejowy bardziej odporny na zerwanie. Chociaż lepkość oleju powinien ci określić inżynier który dobierał ci pasowanie silnika, z nim bym pogadał jaka lepkość oleju będzie najlepsza. A to już która marka to bym patrzył głównie na bazę gdyż to głównie ona świadczy o wytrzymałości filmu olejowego. A w olejach to chyba najważniejsza właściwość.
Re: Olej do M3
Poprawiona tabelka:
Jeszcze raz przejrzałem normy i w porównaniu do API SJ (TWS Motorposrt) norma SL i SM przyniosły tylko normy dotyczące ochrony silnika, zużycia oleju itp. nie zauważyłem ekologi. Dlatego SM zaznaczyłem na zielono a SL na czerwono. HTHS wziąłem z normy lepkości SAE która wymaga minimum 3,7 (teraz uświadomiłem sobie iż w tabelce jest błąd w zapisie. minimum 3,7 to nie to samo co >3,7, ale na razie nie będę poprawiał ) To samo z popiołami. Wziąłem z normy ACEA.
Po zainteresowaniu parametrami Millers zaczął poprawiać swoje tłumacząc się literówkami. Tak więc w CFS 10w60 lepkość 7000 jest przy -25. -25 to nie temp. krzepnięcia obydwu CFSów 10w60 a minimalna temp. przy jakiej testowali i olej miał wówczas podaną lepkość. To samo z temp. zapłonu. Przy 200 się nie zapala.
Poprawiłem też błąd który widniał w karcie Castrola Edge TWS. Wcześniej była nieistniejąca SN (myślałem że to jakaś najnowsza ).
Jeszcze raz przejrzałem normy i w porównaniu do API SJ (TWS Motorposrt) norma SL i SM przyniosły tylko normy dotyczące ochrony silnika, zużycia oleju itp. nie zauważyłem ekologi. Dlatego SM zaznaczyłem na zielono a SL na czerwono. HTHS wziąłem z normy lepkości SAE która wymaga minimum 3,7 (teraz uświadomiłem sobie iż w tabelce jest błąd w zapisie. minimum 3,7 to nie to samo co >3,7, ale na razie nie będę poprawiał ) To samo z popiołami. Wziąłem z normy ACEA.
Po zainteresowaniu parametrami Millers zaczął poprawiać swoje tłumacząc się literówkami. Tak więc w CFS 10w60 lepkość 7000 jest przy -25. -25 to nie temp. krzepnięcia obydwu CFSów 10w60 a minimalna temp. przy jakiej testowali i olej miał wówczas podaną lepkość. To samo z temp. zapłonu. Przy 200 się nie zapala.
Poprawiłem też błąd który widniał w karcie Castrola Edge TWS. Wcześniej była nieistniejąca SN (myślałem że to jakaś najnowsza ).
Re: Olej do M3
Rozumiem, że miałes na mysli Hubert_e36 bo nie kojarzę wszystkich na forum--==maly==---- pisze:Od Huberta polecam.
Płyn do wspomagania to jakiś konkretny?
Na zbiorniczku jest napisane że ATF i tyle
Dzięks
- --==maly==----
- Posty: 2508
- Rejestracja: śr sie 06, 2008 09:21
- Auto: M3 F80 17"
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Olej do M3
Do wspomagania z tego co pamiętam ATF syntetyczny czyli dextron 3 lub IIID jak kto woli.
Kostek a dodaj do tabelki castrola edge sport 10w60 choć teraz to się nazywa edge FST 10w60 widnieje na nim napis FOR BMW M-MODELS.
Kostek a dodaj do tabelki castrola edge sport 10w60 choć teraz to się nazywa edge FST 10w60 widnieje na nim napis FOR BMW M-MODELS.
Re: Olej do M3
--==maly==----, Edge 10w60 z FST i Edge Professional TWS 10w60 mają dokładnie takie same parametry:
http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... 8RPC79.pdf
http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... JD%5F0.pdf
To te same oleje, tylko seria professional jest podwójnie filtrowana i się świeci.
A do Edge Sport 10w60 którego już chyba nie robią nawet na stronie Castrola nie ma żadnych parametrów:
http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... ZR%5F0.pdf
http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... 8RPC79.pdf
http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... JD%5F0.pdf
To te same oleje, tylko seria professional jest podwójnie filtrowana i się świeci.
A do Edge Sport 10w60 którego już chyba nie robią nawet na stronie Castrola nie ma żadnych parametrów:
http://msdspds.castrol.com/bpglis/Fusio ... ZR%5F0.pdf
Re: Olej do M3
FST - to oznaczenie olejów Castrola które mają najnowszy "system" smarowania/ zabezpieczania układu rozrządu i sterowania zaworami, myślę że został stworzony głównie z myślą o VAG Grupie (dla ich słynnych rozrządowych wpadek), ale oczywiście przyda się innym markom.
Najnowsze badania wskazały poprawę jakości zabezpieczenia coś około 30% jak dobrze pamiętam. W każdym bądź razie świetny patemt.
Najnowsze badania wskazały poprawę jakości zabezpieczenia coś około 30% jak dobrze pamiętam. W każdym bądź razie świetny patemt.
E39 M5 = spełnione marzenie
Ostatnio miałem mało czasu, za zaległości przepraszam, jak na coś nie odpowiedziałem, to piszcie na PW. Pozdrawiam.
Ostatnio miałem mało czasu, za zaległości przepraszam, jak na coś nie odpowiedziałem, to piszcie na PW. Pozdrawiam.
Re: Olej do M3
A masz może informację w porównaniu do czego? Ja na stronie Castrola wyczytałem iż "innego oleju znanej marki", a napewno wzięli najgorszyallcar pisze:Najnowsze badania wskazały poprawę jakości zabezpieczenia coś około 30% jak dobrze pamiętam.
- --==maly==----
- Posty: 2508
- Rejestracja: śr sie 06, 2008 09:21
- Auto: M3 F80 17"
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Olej do M3
To w tej chwili nie ma sensu tak naprawdę przepłacać za TWSa skoro EDGE FST to praktycznie to samo.
Re: Olej do M3
Jak się kiedyś spotkamy to Wam powiem w stosunku do jakich dwóch innych producentów, teraz nie mogę
Dokładnie mały, uważam dokładnie tak samo jak Ty.
Dokładnie mały, uważam dokładnie tak samo jak Ty.
E39 M5 = spełnione marzenie
Ostatnio miałem mało czasu, za zaległości przepraszam, jak na coś nie odpowiedziałem, to piszcie na PW. Pozdrawiam.
Ostatnio miałem mało czasu, za zaległości przepraszam, jak na coś nie odpowiedziałem, to piszcie na PW. Pozdrawiam.
-
- Posty: 76
- Rejestracja: wt maja 11, 2010 11:35
- Auto: M3 e46 M5 e39
- Lokalizacja: Lublin
Re: Olej do M3
Wybrałem się dzisiaj do aso BMW Best Auto w Lublinie. Ku mojemu zdziwieniu mieli na stanie jeszcze 9 litrów starego TWSa. Bez zastanowienia kupiłem wszystko.
Myślę że watro jeszcze popytać po mniej obleganych serwisach jeśli komuś zależy na TWSie, może akurat gdzieś jeszcze został.
Mam jeszcze jedno pytanie, zostało mi z kiedyś 3 buteleczki TWSa, jaki jest termin przydatności oleju? Olej oczywiście nieotwierany. Na butelce jest data 08.06.09. - podejrzewam że jest to data produkcji/rozlewu (chyba że się mylę, to mnie poprawcie).
Myślę że watro jeszcze popytać po mniej obleganych serwisach jeśli komuś zależy na TWSie, może akurat gdzieś jeszcze został.
Mam jeszcze jedno pytanie, zostało mi z kiedyś 3 buteleczki TWSa, jaki jest termin przydatności oleju? Olej oczywiście nieotwierany. Na butelce jest data 08.06.09. - podejrzewam że jest to data produkcji/rozlewu (chyba że się mylę, to mnie poprawcie).