Pytanie o panewki

1992-1999 | silniki: S50B30, S50B32
Dino444
Posty: 1343
Rejestracja: sob maja 26, 2007 13:04
Lokalizacja: Bedford
Kontakt:

Pytanie o panewki

Post autor: Dino444 » czw sty 17, 2008 13:42

Witam mam moze takie dla wielu banalne pytanie ale czy ktos mogl by mi podeslac fotke ze zdjeciem tych wlasnie panewek jak wygladaja i gdzie dokladnie sie znajduja duzo o nich sie tu czyta i czesto sie o nich wspomina na forum wlasnie do tych naszych E36. a ja w sumie nie mam zielonego pojecia gdzie one sa i jak wygladaja i za co sa odpowiedzialne gdyby znalazl sie ktos chetny to bylbym bardzo wdzieczny za jakiekolwiek informacje ktore rozjasnia mi w glowie na ten temat. Z gory dziekuje i pozdrawiam.
BMW ///M POWER M3 E36--->M5 E34--->??

Awatar użytkownika
Bombel
Posty: 2367
Rejestracja: wt paź 10, 2006 00:58
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Pytanie o panewki

Post autor: Bombel » czw sty 17, 2008 16:59

Panewki, o których mowa sa to tzw. łożyska slizgowe, obrazowo nazwalbym to "półtulejką", ktorą składa sie do drugiej półtulejki. Są dwa główne typy panewek:

-korbowodowe - panewki umieszczone miedzy wałem korbowym, a korbowodami
-główne - umieszczone pomiedzy wałem korbowym, a siedliskami wału, w bloku silnika.

Panewka ma takie pazurki, które utrzymują ją zawsze w odpowiedniej, stałej pozycji w korbowodzie lub siedlisku. Kiedy ona się obraca, co jest najczęstą przyczyną remontów silników S50, zaciera sie na wale i nawet te pazurki nie są w stanie jej utrzymać. Niszczą one wtedy wał korbowy lub korbowód, rysując go i niszcząc idealnie równa powierzchnię tych elementów. Jak łatwo wydedukowac obraca się gdy nie ma odpowiedniego smarowania, czyli olej nie ma swoich właściwosci, lub nie dochodzi wcale.
Ostatnio zmieniony pt sty 18, 2008 00:57 przez Bombel, łącznie zmieniany 1 raz.
Części do BMW M5 E39 i M3 E36/E46.

Marcin_Os
Posty: 2703
Rejestracja: pn lut 05, 2007 09:04
Lokalizacja: Warszawa

Re: Pytanie o panewki

Post autor: Marcin_Os » czw sty 17, 2008 19:54

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony czw sty 17, 2008 20:34 przez Marcin_Os, łącznie zmieniany 1 raz.
jest M3 E36 Turbo 425KM/572Nm było, teraz hgw ale więcej...
było M5 E39x2, M5 E60x2

daniel FW
Posty: 76
Rejestracja: sob lis 03, 2007 15:23
Lokalizacja: lublin

Re: Pytanie o panewki

Post autor: daniel FW » czw sty 17, 2008 20:25

no panowie brawo jak przeczytałem posta pomyslalem ze typowo jak na innych forach kolega zostanie zjechany po całości a tu prosze jeden napisał inny pokazał brawo, bardzo mi sie to spodobało
FW motorsport

Awatar użytkownika
Bombel
Posty: 2367
Rejestracja: wt paź 10, 2006 00:58
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Pytanie o panewki

Post autor: Bombel » pt sty 18, 2008 02:21

m garage pisze:no panowie brawo jak przeczytałem posta pomyslalem ze typowo jak na innych forach kolega zostanie zjechany po całości a tu prosze jeden napisał inny pokazał brawo, bardzo mi sie to spodobało
Coz w tym dziwnego?? ;) Forum nie jest jeszcze na tyle zatloczone powtorkami tematow, zeby o takich podstawach nie napisac. Ja sam do niedawna nie wiedzialem co to panewka, dopoki mie sie nie obrocila i nie rozbebralem wlasnymi recyma silnika.
Części do BMW M5 E39 i M3 E36/E46.

Dino444
Posty: 1343
Rejestracja: sob maja 26, 2007 13:04
Lokalizacja: Bedford
Kontakt:

Re: Pytanie o panewki

Post autor: Dino444 » pt sty 18, 2008 12:29

No panowie chcialbym bardzo podziekowac za odp i foty teraz juz mam nadzieje ,ze wiem co i jak. Czyli jezeli dobrze rozumuje to panewki korbowodowe odpowiadaja za slizg na nich korbowodu (tej nuzki na ktorej jest tłok) a panewki glowne odpowiadaja za slizg (obrot) korbowodu w bloku silnika. czy tak??? sory za jezyk niefachowy:) i jezeli dobrze pamietam to mktos juz na forum napisal ,ze dobrze byloby je wymieniac przy kazdej zmianie oleju. i ze mozna to zrobic przez miske olejowa.

Tak to chyba mniej wiecej bylo. Jezeli cos poprzekrecalem to prosze mnie poprawiac :-D No i jeszcze raz wielkie dzieki.
BMW ///M POWER M3 E36--->M5 E34--->??

Awatar użytkownika
Bombel
Posty: 2367
Rejestracja: wt paź 10, 2006 00:58
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Pytanie o panewki

Post autor: Bombel » pt sty 18, 2008 17:19

Dino444 pisze:No panowie chcialbym bardzo podziekowac za odp i foty teraz juz mam nadzieje ,ze wiem co i jak. Czyli jezeli dobrze rozumuje to panewki korbowodowe odpowiadaja za slizg na nich korbowodu (tej nuzki na ktorej jest tłok) a panewki glowne odpowiadaja za slizg (obrot) korbowodu w bloku silnika. czy tak??? sory za jezyk niefachowy:) i jezeli dobrze pamietam to mktos juz na forum napisal ,ze dobrze byloby je wymieniac przy kazdej zmianie oleju. i ze mozna to zrobic przez miske olejowa.
Dokladnie tak, jak napisales. Ale wymiana ich przy kazdej wymianie oleju to chyba chore by bylo bo to koszty rzedu 1500zl same panewki. Mysle, ze nawet profilaktyczna wymiana tutaj nic nie da. Lepiej kase zainwestowac w czestsze zmiany oleju dobrej jakosci.
Części do BMW M5 E39 i M3 E36/E46.

r1damii
Posty: 20
Rejestracja: sob lut 13, 2016 11:15
Auto: M3 e46, subaru impreza

Re: Pytanie o panewki

Post autor: r1damii » pn mar 28, 2016 09:39

Ktoś może wypowiedzieć się jak wygląda sprawa wymiany panewek "zapobiegawczo" od dołu poprzez sciągniecie miski olejowej?
Cieżko zmienić w domowych warunkach na kanale? Pytam ogólnie o S52 i S54 z większym naciskiem na S54

Awatar użytkownika
Bombel
Posty: 2367
Rejestracja: wt paź 10, 2006 00:58
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Pytanie o panewki

Post autor: Bombel » pn mar 28, 2016 12:15

Bez problemu.
Części do BMW M5 E39 i M3 E36/E46.

Awatar użytkownika
Foinix
Posty: 181
Rejestracja: pn mar 21, 2011 19:36
Auto: E36 M3 3.2
Lokalizacja: Osby, Sverige
Kontakt:

Re: Pytanie o panewki

Post autor: Foinix » pn mar 28, 2016 18:38

To i ja się podepnę :D

Ponoć w silnikach S54 i nowszych zaleca się wymianę panewek min. raz na 100 tys. kilometrów.

Czy takie same wytyczne są dla S50 ?
“Nie znam stylu jazdy który nie jest ryzykowny. Każdy z nas musi się poprawiać. Każdy kierowca ma swój limit, mój limit jest troszkę dalej niż innych”
ś.p. Ayrton Senna da Silva

Awatar użytkownika
Bombel
Posty: 2367
Rejestracja: wt paź 10, 2006 00:58
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Pytanie o panewki

Post autor: Bombel » pn mar 28, 2016 18:58

Tak
Części do BMW M5 E39 i M3 E36/E46.

Awatar użytkownika
wojtasm5
Posty: 360
Rejestracja: ndz kwie 03, 2011 20:40
Auto: E36 M3EVO OE++
Lokalizacja: Jędrzejów - Kielce
Kontakt:

Re: Pytanie o panewki

Post autor: wojtasm5 » pn mar 28, 2016 19:09

Ja jestem właśnie po wymianie panewek zapobiegawczo w moim S50b32. W poprzednim silniku w e30 panewkę było już słychać na szczęście wał jest kuty i nic się nie stało. Trzeba znać swój silnik i dzięki takiej znajomości uratowałem się przed tragedią jaką było by jej obrócenie.
Na szczęście moje panewki stare( w obecnym pojeździe) były jeszcze ok, ale i tak kazałem zmienić na nowe.
Przy okazji zrobiłem wiele innych czynności między innymi łożyska Vanosa oraz o-ringi w Vanosie. Dokonałem pomiaru wału by mieć wizję jak jest zużyty ale wszystko jest w normie. W końcu mam pojęcie o kolorach panewek czyli ich tolerancje, oraz pomiarami w tej kwestii.
Łożyska vanosa mają się układać około 300Km natomiast układnie panewek około 1600Km więc trochę i zejdzie ale muszę na BTD2016 muszę je dotrzeć.
Co do S54 na trzy silniki jakie ostatnio trafiły w ręce moich znajomych w dwóch panewki nadawały się do natychmiastowej wymiany, oba po lifty niby pozbawione wad.
A wyszło jak zawsze. W trzecim kolega wymienił sobie sam panewki w warunkach domowych za co go osobiście podziwiam.
Co do częstotliwości tej operacji - znam ludzi w Motorsporcie którzy wymieniają panewki co sezon. Koszt wymiany panewek korb. jest nikły w stosunku do ewentualnej awarii silnika.
Grzebanie w szperach z dobrym skutkiem.

Skrzeku
Posty: 314
Rejestracja: pt sty 24, 2014 19:57
Auto: E36 M3 3.0

Re: Pytanie o panewki

Post autor: Skrzeku » czw mar 31, 2016 09:51

Ja tak samo wymieniłem panewki zapobiegawczo po 200 tyś km oryginalnych :) Parę szybszych jazd i pewnie by klepały.. Małym kosztem motor uratowany :)

spine
Posty: 38
Rejestracja: pt mar 12, 2010 12:53
Lokalizacja: wawa

Re: Pytanie o panewki

Post autor: spine » ndz kwie 03, 2016 23:40

Foinix pisze:Ponoć w silnikach S54 i nowszych zaleca się wymianę panewek min. raz na 100 tys. kilometrów.
wg BMW po 80 000, jest to część eksploatacyjna jak klocki.

ODPOWIEDZ