Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
- racesupport1
- Posty: 177
- Rejestracja: śr mar 23, 2011 18:05
- Lokalizacja: Wisła
- Kontakt:
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
wtyczek nie da sie wpiąć odwrotnie, poza tym na na wtyczce przy wiązce i przy sondzie jest nr. 1 i 2, więc cieżko jest się pomylić, można je zamienić miejscami na baranach, wtedy komp dla sondy nr. 1 dostaje info z 4,5,6 cyl a nie jak powinien 1,2,3. Na chłopski rozum tak to chyba działa
jeżeli chodzi o same sondy to są takie same obie, w etk różnią się numerami ze względu na dł. kabli.
jeżeli chodzi o same sondy to są takie same obie, w etk różnią się numerami ze względu na dł. kabli.
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
Potwierdzam. Sondy maja inne wtyczki na 100%. Wymienialem u siebie i moge potwierdzic ze wtyczki roznia sie od siebie no i oczywiscie dlugosc kabla tez nie jest jednakowa. Zadzwon do Silesia parts, oni zalatwia ci najtaniej oryginaly, jak sie powolasz na mforum.com.pl to moze jeszcze dorzuca jakas znizke. Kolesie maja prawie wszystko do E36 w tym M3 wiec mysle ze z sondami nie bedzie problemu. Jak chcesz to ja moge sprzedac ci swoje uzywane. Zmienilem u siebie tak dla zasady ale te ktore wykrecilem sa na 100% sprawne.
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
czy ktoś wie jaką rolę odgrywają sondy lambda w sterowaniu silnikiem s50b32?
chodzi mi o to do czego wykorzystywany jest sygnał z sond i w jakim zakresie obrotów/otwarcia przepustnic
dodatkowo pytanie co powoduje odłączenie obu sond, a co w przypadku odłączenia pojedynczej
nie zamierzam niczego specjalnie kombinować, ale wyrwałem 1 sondę, kolektor zaspawany i myślę czy nie odpiąć drugiej, i co dalej?
chodzi mi o to do czego wykorzystywany jest sygnał z sond i w jakim zakresie obrotów/otwarcia przepustnic
dodatkowo pytanie co powoduje odłączenie obu sond, a co w przypadku odłączenia pojedynczej
nie zamierzam niczego specjalnie kombinować, ale wyrwałem 1 sondę, kolektor zaspawany i myślę czy nie odpiąć drugiej, i co dalej?
- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
W wielkim skrócie i upraszczając sprawę:
Sygnał z sondy lambda bierze udział w dawkowaniu silnika w stanach ustalonych przy częściowych obciążeniach. Silnik reguluję stosunek paliwa do powietrza na 14.7 (lambda = 1) w celu optymalnej pracy reaktora katalitycznego. W sterowniku są wpisane mapy dawkowania które "mniej więcej" ustalają dawkowanie tak jak wspomniałem. Mówię mniej więcej ponieważ te mapy nie biorą pod uwagę zużycia silnika, zmiennych warunków atmosferycznych (ciśnienia i temp = ilości powietrza zasysanego przez silnik). Sonda lambda podaje do sterownika sygnał, który odzwierciedla rzeczywisty stosunek paliwa do powietrza. Dzięki temu sygnałowi mapy wpisane na stałe są korygowane tak aby uzyskać żądany skład mieszanki.
Natomiast przy pełnych obciążeniach oraz w stanach przejściowych nie dążymy już do utrzymania lambda =1. Wtedy dążymy do uzyskania maksymalnej sprawności procesu spalania (uzyskania maksymalnej mocy z danej ilości paliwa przy ustalonej reszcie parametrów sterownia pracą silnika - KWZ itd), która wg teorii osiągnięta będzie przy lambda = około 07-0.8. W takich warunkach skład mieszanki jest zatem wzbogacany. odbywa się to na podstawie map zapisanych w sterowniku (wtedy sonda nie bierze udziału dawkowaniu).
To co napisałem tyczy się sondy umieszczonej przed reaktorem katalitycznym, natomiast sonda znajdująca się za nim pełni rolę diagnostyczną. Po odpięciu drugiej sondy w tak starym silniku jakim jest S50B32 nie powinno się nic dziać poza tym, że zapisze się błąd w sterowniku, który można odczytać programem diagnostycznym. Po odpięciu pierwszej sondy sterownik w stanach ustalonych przy częściowych obciążeniach silnika będzie dawkował na podstawie stałych map, nie korygując składu wg rzeczywistego składu. Krótko mówiąc nie dostanie żadnego sygnału zwrotnego, nie będzie wiedział tak na prawdę czy dobrze dawkuje.
Czy pomogłem ?
Sygnał z sondy lambda bierze udział w dawkowaniu silnika w stanach ustalonych przy częściowych obciążeniach. Silnik reguluję stosunek paliwa do powietrza na 14.7 (lambda = 1) w celu optymalnej pracy reaktora katalitycznego. W sterowniku są wpisane mapy dawkowania które "mniej więcej" ustalają dawkowanie tak jak wspomniałem. Mówię mniej więcej ponieważ te mapy nie biorą pod uwagę zużycia silnika, zmiennych warunków atmosferycznych (ciśnienia i temp = ilości powietrza zasysanego przez silnik). Sonda lambda podaje do sterownika sygnał, który odzwierciedla rzeczywisty stosunek paliwa do powietrza. Dzięki temu sygnałowi mapy wpisane na stałe są korygowane tak aby uzyskać żądany skład mieszanki.
Natomiast przy pełnych obciążeniach oraz w stanach przejściowych nie dążymy już do utrzymania lambda =1. Wtedy dążymy do uzyskania maksymalnej sprawności procesu spalania (uzyskania maksymalnej mocy z danej ilości paliwa przy ustalonej reszcie parametrów sterownia pracą silnika - KWZ itd), która wg teorii osiągnięta będzie przy lambda = około 07-0.8. W takich warunkach skład mieszanki jest zatem wzbogacany. odbywa się to na podstawie map zapisanych w sterowniku (wtedy sonda nie bierze udziału dawkowaniu).
To co napisałem tyczy się sondy umieszczonej przed reaktorem katalitycznym, natomiast sonda znajdująca się za nim pełni rolę diagnostyczną. Po odpięciu drugiej sondy w tak starym silniku jakim jest S50B32 nie powinno się nic dziać poza tym, że zapisze się błąd w sterowniku, który można odczytać programem diagnostycznym. Po odpięciu pierwszej sondy sterownik w stanach ustalonych przy częściowych obciążeniach silnika będzie dawkował na podstawie stałych map, nie korygując składu wg rzeczywistego składu. Krótko mówiąc nie dostanie żadnego sygnału zwrotnego, nie będzie wiedział tak na prawdę czy dobrze dawkuje.
Czy pomogłem ?
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
jasne i dziękujęVenom pisze:Czy pomogłem ?
podrążę jednak jeszcze temat
chodzi mi o sondy PRZED katalizatorami
ciekawi mnie czy faktycznie oprogramowanie ECU obsługuje oddzielne sterowanie każdą z trójek cylindów, a jeśli nie, to o działanie gdy jest sygnał jednie z pojedynczej sondy
obawiam się czy zbyt bogata mieszanka, będąca efektem niedziałania 1 sondy nie spowoduje zapieczenia pierścieni na osadzie czy uszkodzenia katalizatora (seria)
- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
Wg mnie jeżeli przed katalizatorami masz 2 sondy - po jednej na każde 3 cylindry to oczywiste jest, że one tam nie są po nic. W M3 E36 chyba nie ma X-pipe-a, prawda? Jeśli nie ma to tym bardziej wskazuje na to, że sterowanie jest wykonywane osobno na każde 3 cylindry. W układach V takie coś jest oczywiste, w rzędowych natomiast nie musi tak być. W M5 E34 jest jedna sonda tuż za X-pipem.kons6 pisze:chodzi mi o sondy PRZED katalizatorami
ciekawi mnie czy faktycznie oprogramowanie ECU obsługuje oddzielne sterowanie każdą z trójek cylindów, a jeśli nie, to o działanie gdy jest sygnał jednie z pojedynczej sondy
O to bym się nie bał.kons6 pisze:obawiam się czy zbyt bogata mieszanka, będąca efektem niedziałania 1 sondy nie spowoduje zapieczenia pierścieni na osadzie czy uszkodzenia katalizatora (seria)
Twój silnik jest modyfikowany czy trzymasz auto jako seryjne? Jeśli jako seryjne, to bym jednak założył sondy, nie wiem czy dobrze kojarzę, ale Ty chyba używasz auta do jakiś pojeżdżawek czy driftu, mam rację?
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
auto w 100% do sportu, na wolnych obrotach jeździ tylko w celu rozgrzania silnika lub dojechania na imprezy czy do warsztatu
wydech, dolot, silnik, ecu seria
wolę wydać na paliwo niż na kolektor i sondę (do starego kolektora już sondy nie wkręcę)
wydech, dolot, silnik, ecu seria
wolę wydać na paliwo niż na kolektor i sondę (do starego kolektora już sondy nie wkręcę)
- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
Rozumiem, to czas zmodzić dolot, wydech i przejść na alpha-n ?
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
z tuningiem s50b32 jest trudno
większość sprawdzonych patentów jest dla b30, a b32 trudno poprawić
alpha-n to dość prymitywna metoda sterowania ilością paliwa i momentem zapłonu,
sprawny MAF w m3 jest chyba dużo lepszy
widziałem 1 mocno grzebnięty silnik s50b32, auto robiło wrażenie, nie przejechało jednak nawet jednych zawodów
dużo bardziej ucieszyłbym się z aluminiowych drzwi i sportowego zbiornika, w którym nie musi być 2/3 paliwa, żeby nie przerwał...
większość sprawdzonych patentów jest dla b30, a b32 trudno poprawić
alpha-n to dość prymitywna metoda sterowania ilością paliwa i momentem zapłonu,
sprawny MAF w m3 jest chyba dużo lepszy
widziałem 1 mocno grzebnięty silnik s50b32, auto robiło wrażenie, nie przejechało jednak nawet jednych zawodów
dużo bardziej ucieszyłbym się z aluminiowych drzwi i sportowego zbiornika, w którym nie musi być 2/3 paliwa, żeby nie przerwał...
- Venom
- Moderator
- Posty: 3181
- Rejestracja: pn cze 16, 2008 13:07
- Auto: E34 M5, E34 M5T, E24 635CSi
- Lokalizacja: Cieszyn
- Kontakt:
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
Rozumiem sprawę. Ja się tam nie znam na tych silnikach. Raz w życiu widziałem mocno dłubnięty S50B30 i miał MAP (nie MAF), a alpha-n to faktycznie prymitywna metoda.
- racesupport1
- Posty: 177
- Rejestracja: śr mar 23, 2011 18:05
- Lokalizacja: Wisła
- Kontakt:
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
trochę odgrzeje
u mnie nie działa podgrzewanie sond = zaraz padną albo już nie działają sondy... zastanawiam się nad ich usunięciem, mam katalizatory coprawda ori jeszcze ale nie wiem czy nie dam samochodu do MG Motorsport na wydech kompletny, do rajdówki przecież te katalizatory zbędne, tak samo sondy tylko niestety problem właśnie w tym, że nie da rady tego wysterować... miałem DET3 podpiętego do mojej S50B32 i silnik chodził jakby bez vanosów i kręcił do 7k/rpm...
u mnie nie działa podgrzewanie sond = zaraz padną albo już nie działają sondy... zastanawiam się nad ich usunięciem, mam katalizatory coprawda ori jeszcze ale nie wiem czy nie dam samochodu do MG Motorsport na wydech kompletny, do rajdówki przecież te katalizatory zbędne, tak samo sondy tylko niestety problem właśnie w tym, że nie da rady tego wysterować... miałem DET3 podpiętego do mojej S50B32 i silnik chodził jakby bez vanosów i kręcił do 7k/rpm...
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
Odświeżam temat - potrzebuję sondę Bosch nr 0258003748 (cylindry 1-3 1145mm) - zamiennik oryginału
Wie ktoś gdzie można kupić? Próbowałem w Łodzi zamówić w dwóch firmach ale bez szans...
Wie ktoś gdzie można kupić? Próbowałem w Łodzi zamówić w dwóch firmach ale bez szans...
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
1-3 to jest ta z lewej strony patrzac od spodu ? Nie pamietam juz.. B30 czy b32 ?
Re: Sonda lambda do wymiany - jaka kupic?
Nie wiem która to po spodem, na kompie wyszło że ta konkretnie jest uwalona.
Silnik b32
Silnik b32