wymiana oleju w M3 e36
- Foinix
- Posty: 181
- Rejestracja: pn mar 21, 2011 19:36
- Auto: E36 M3 3.2
- Lokalizacja: Osby, Sverige
- Kontakt:
Re: wymiana oleju w M3 e36
proces wymiany przebiegł chyba dobrze...
zalałem płukankę na 20 min
spuściłem stary olej
zakręciłem jeszcze rozrusznikiem (i fakt, sporo jeszcze starego oleju z pompy wyleciało)
zalałem świerzy Millers CFS 10W60 NT
od wymiany zrobione już jakieś 4500 km (zaliczony jeszcze Nurburgring po drodze)
wszystko ok
aczkolwiek przy następnej wymianie zaleję pewnie 5W40 również Millers lub Fuchs, bo 10W60 to nie jest olej do S50
zalałem płukankę na 20 min
spuściłem stary olej
zakręciłem jeszcze rozrusznikiem (i fakt, sporo jeszcze starego oleju z pompy wyleciało)
zalałem świerzy Millers CFS 10W60 NT
od wymiany zrobione już jakieś 4500 km (zaliczony jeszcze Nurburgring po drodze)
wszystko ok
aczkolwiek przy następnej wymianie zaleję pewnie 5W40 również Millers lub Fuchs, bo 10W60 to nie jest olej do S50
“Nie znam stylu jazdy który nie jest ryzykowny. Każdy z nas musi się poprawiać. Każdy kierowca ma swój limit, mój limit jest troszkę dalej niż innych”
ś.p. Ayrton Senna da Silva
ś.p. Ayrton Senna da Silva
- Pawel_M3GT
- Posty: 2058
- Rejestracja: czw cze 21, 2007 18:27
- Auto: E36 M3 S54
- Lokalizacja: ///M
Re: wymiana oleju w M3 e36
5/40 do M3? Gdzie takich bzdur sie na czytales? Chcesz to lejFoinix pisze:
aczkolwiek przy następnej wymianie zaleję pewnie 5W40 również Millers lub Fuchs, bo 10W60 to nie jest olej do S50
- Foinix
- Posty: 181
- Rejestracja: pn mar 21, 2011 19:36
- Auto: E36 M3 3.2
- Lokalizacja: Osby, Sverige
- Kontakt:
Re: wymiana oleju w M3 e36
większość katalogów podaję olej 5W40, a czasem nawet 5W30 jako olej do S50
czy uważasz Pawle, że to zły olej do S50 ? Jeśli tak to dlaczego ?
czy uważasz Pawle, że to zły olej do S50 ? Jeśli tak to dlaczego ?
“Nie znam stylu jazdy który nie jest ryzykowny. Każdy z nas musi się poprawiać. Każdy kierowca ma swój limit, mój limit jest troszkę dalej niż innych”
ś.p. Ayrton Senna da Silva
ś.p. Ayrton Senna da Silva
Re: wymiana oleju w M3 e36
Bardzo dobry, 10W60 w czasach świetności M3 E36 nawet nie istniał, ja lałem 10W40 i byłem bardzo zadowolony.
Części do BMW M5 E39 i M3 E36/E46.
- listek
- Posty: 459
- Rejestracja: pt paź 31, 2008 19:53
- Auto: M3 3.0, M3 E46
- Lokalizacja: KOŁOBRZEG
- Kontakt:
Re: wymiana oleju w M3 e36
ja leje vr1 10/60 cały czas i nawet przez myśl mi nie przechodzi zmienić na inny, ale ile emek tyle opinii - oleje, temat rzeka
zarejestruj swoje ///M na
www. bmw-motorsport.pl
www. bmw-motorsport.pl
- Pawel_M3GT
- Posty: 2058
- Rejestracja: czw cze 21, 2007 18:27
- Auto: E36 M3 S54
- Lokalizacja: ///M
Re: wymiana oleju w M3 e36
Bo to woda nie olej. Za rzadki.Foinix pisze:większość katalogów podaję olej 5W40, a czasem nawet 5W30 jako olej do S50
czy uważasz Pawle, że to zły olej do S50 ? Jeśli tak to dlaczego ?
Wiekszosc ludzi leje 10/60 i jest wszystko super. Po co chcesz na sile kombinowac?
Podpytaj ludzi zwiazanych ze sportem itp. , kazdy Ci powie 10/60 lub 15/50 motula Competition.
Ja leje od wielu lat VR1 Racing 10/60 i jest to naprawde super olej.
- Foinix
- Posty: 181
- Rejestracja: pn mar 21, 2011 19:36
- Auto: E36 M3 3.2
- Lokalizacja: Osby, Sverige
- Kontakt:
Re: wymiana oleju w M3 e36
Czy kombinuje na siłę ? Skoro to rekomendowany olej...
Jeśli 5W40 jest za rzadki to zawsze można zalać 10W40
Mówisz że ludzie leją 10W60 i wszystko jest ok. Tylko że nagminnie padające vanosy w S50 to właśnie wina wysokiej lepkości kinetycznej olejów klasy 10W60. Te oleje stwarzają zbyt duże opory, które zabijają vanos. I nie chodzi tu o gęstość tylko właśnie o zbyt dużą lepkośc kinetyczną.
Wiem że oleje o lepkości kinetycznej 50 lub 60 to fajna sprawa bo są dużo bardziej odporne na zerwanie filmu olejowego w wysokich temperaturach, no ale stwarzają też dodatkowe opory.
Ja nie jeżdżę zawodowo w motorsporcie, więc nie wiem czy mój silnik wymaga aż tak mocnej ochrony żeby lać oleje o wysokiej lepkości kinetycznej. Do amatorskiej jazdy 5W40 lub 10W40 powinnien wystarczyć. Kiedyś E36 jeździły tylko na takich olejach.
Jeszcze troszkę czasu mi zostało do wymiany, zobaczymy.
Jeśli 5W40 jest za rzadki to zawsze można zalać 10W40
Mówisz że ludzie leją 10W60 i wszystko jest ok. Tylko że nagminnie padające vanosy w S50 to właśnie wina wysokiej lepkości kinetycznej olejów klasy 10W60. Te oleje stwarzają zbyt duże opory, które zabijają vanos. I nie chodzi tu o gęstość tylko właśnie o zbyt dużą lepkośc kinetyczną.
Wiem że oleje o lepkości kinetycznej 50 lub 60 to fajna sprawa bo są dużo bardziej odporne na zerwanie filmu olejowego w wysokich temperaturach, no ale stwarzają też dodatkowe opory.
Ja nie jeżdżę zawodowo w motorsporcie, więc nie wiem czy mój silnik wymaga aż tak mocnej ochrony żeby lać oleje o wysokiej lepkości kinetycznej. Do amatorskiej jazdy 5W40 lub 10W40 powinnien wystarczyć. Kiedyś E36 jeździły tylko na takich olejach.
Jeszcze troszkę czasu mi zostało do wymiany, zobaczymy.
“Nie znam stylu jazdy który nie jest ryzykowny. Każdy z nas musi się poprawiać. Każdy kierowca ma swój limit, mój limit jest troszkę dalej niż innych”
ś.p. Ayrton Senna da Silva
ś.p. Ayrton Senna da Silva
Re: wymiana oleju w M3 e36
Wg ASO i papierow ktore maja to rekomendowany jest 15W40
- wojtasm5
- Posty: 360
- Rejestracja: ndz kwie 03, 2011 20:40
- Auto: E36 M3EVO OE++
- Lokalizacja: Jędrzejów - Kielce
- Kontakt:
Re: wymiana oleju w M3 e36
Teraz wlali by Ci 5w30. A wiecie że w ASO leją Shella???
Grzebanie w szperach z dobrym skutkiem.
Re: wymiana oleju w M3 e36
Autodata boscha podaje dla silnika s50b30 nastepujace oleje:
-5w-30 polsyntetyk
-5w-40 polsyntetyk
-10w-40 polsyntetyk
-10w-60 syntetyk
-15w-40 polsyntetyk
Ja sam osobiscie jezdze na 10w-60 ale przy wymianie zmieniam na 5w-40 ze wzgledu na vanosa wlasnie.
-5w-30 polsyntetyk
-5w-40 polsyntetyk
-10w-40 polsyntetyk
-10w-60 syntetyk
-15w-40 polsyntetyk
Ja sam osobiscie jezdze na 10w-60 ale przy wymianie zmieniam na 5w-40 ze wzgledu na vanosa wlasnie.
Re: wymiana oleju w M3 e36
Chciałbym zobaczyć te "wszystko super" hehehe. Ja lubie 60 bo vanos będzie zawsze do zrobieniaPawel_M3GT pisze:Bo to woda nie olej. Za rzadki.Foinix pisze:większość katalogów podaję olej 5W40, a czasem nawet 5W30 jako olej do S50
czy uważasz Pawle, że to zły olej do S50 ? Jeśli tak to dlaczego ?
Wiekszosc ludzi leje 10/60 i jest wszystko super. Po co chcesz na sile kombinowac?
Podpytaj ludzi zwiazanych ze sportem itp. , kazdy Ci powie 10/60 lub 15/50 motula Competition.
Ja leje od wielu lat VR1 Racing 10/60 i jest to naprawde super olej.
5w50 to wg mnie optimum do upalania a do ostrej jazdny na codzien 40 spokojnie wystarczy.
Zresztą kumpel wlał chociaż zawsze na 60 jeździli i mowi ze lepiej chodzi.
BMW to nie magia, to samochód. BMW serii M to Magia
Re: wymiana oleju w M3 e36
Niestety nie znalazłem materiału źródłowego (znaczy się bezpośrednio z BMW z oficjalnych dokumentów) na temat oleju do S50.
Natomiast w instrukcji do M3 E46 jest napisane, że rekomendowany olej to 10W60 a dopuszczalny 10W40 lub 5W40. A silniki są praktycznie identyczne konstrukcyjnie.
Trzeba tutaj zauważyć że filtr oleju do M3 zarówno E46 i E36 jest identyczny rozmiarowo jak do silników M50 ale jednak jest inny. Rożnica to inny materiał filtracyjny dostosowany właśnie do oleju o większej gęstości jakim jest 10W60. Świadczy to o przystosowaniu silnika do takiego oleju.
Nietypowość silników serii S polega na wyjątkowo długim skoku tłoka i wysokich obrotach. Powoduje to bardzo wysoką prędkość suwu tłoka i stwarza wysokie wymagania własnie w tym miejscu dla oleju.
W oznaczeniu SAE pierwsza liczba oznacza parametry oleju dla temperatur niskich - generalnie odnosi się do temperatury wyłączonego, silnika o temperaturze otoczenia i stanu dopóki olej nie osiągnie nominalnej temperatury.
Kiedy mamy rozgrzany, pracujący silnik znaczenia ma druga liczba w tym oznaczeniu. tak wiec nawet w temperaturach otoczenia ujemnych podczas pracy silnika liczy sie ta druga cyfra.
Reasumując - pierwsza odpowiada za film olejowy bezpośrednio po uruchomieniu silnika natomiast druga za zachowania oleju w trakcie intensywnej pracy w wysokiej temperaturze.
Osobiście wole mieć pewne smarowanie kiedy mam gaz w podłodze a wskazówka obrotomierza lawiruje w okolicach czerwonego pola kosztem gorszego smarowania kiedy odpalam M-kę w garażu w którym zawsze jest kilkanaście stopni a i tak zanim olej nie osiągnie optymalnej temperatury tylko muskam pedał gazu.
PS. Moją M-ką zrobiłem kilkadziesiąt tys km osobiście zawsze na oleju 10W60 - po zakupie wymieniłem w Vanosie uszczelniacze usuwając problem nierównej pracy na wolnych obrotach poprzednich samochodach z silnikiem M52 też stosowałem ten olej przez dziesiątki tys kilometrów.
Jeszcze jedno - najcięższe warunki dla oleju panują wtedy kiedy silnik jest max obciążony przez dłuższy czas czyli np na autostradzie kiedy testujemy V-max a mniej przy np jakiś amatorskich wyścigach gdzie tak naprawdę max obciążenia silnika jest osiągane tylko w krótkich momentach.
Natomiast w instrukcji do M3 E46 jest napisane, że rekomendowany olej to 10W60 a dopuszczalny 10W40 lub 5W40. A silniki są praktycznie identyczne konstrukcyjnie.
Trzeba tutaj zauważyć że filtr oleju do M3 zarówno E46 i E36 jest identyczny rozmiarowo jak do silników M50 ale jednak jest inny. Rożnica to inny materiał filtracyjny dostosowany właśnie do oleju o większej gęstości jakim jest 10W60. Świadczy to o przystosowaniu silnika do takiego oleju.
Nietypowość silników serii S polega na wyjątkowo długim skoku tłoka i wysokich obrotach. Powoduje to bardzo wysoką prędkość suwu tłoka i stwarza wysokie wymagania własnie w tym miejscu dla oleju.
W oznaczeniu SAE pierwsza liczba oznacza parametry oleju dla temperatur niskich - generalnie odnosi się do temperatury wyłączonego, silnika o temperaturze otoczenia i stanu dopóki olej nie osiągnie nominalnej temperatury.
Kiedy mamy rozgrzany, pracujący silnik znaczenia ma druga liczba w tym oznaczeniu. tak wiec nawet w temperaturach otoczenia ujemnych podczas pracy silnika liczy sie ta druga cyfra.
Reasumując - pierwsza odpowiada za film olejowy bezpośrednio po uruchomieniu silnika natomiast druga za zachowania oleju w trakcie intensywnej pracy w wysokiej temperaturze.
Osobiście wole mieć pewne smarowanie kiedy mam gaz w podłodze a wskazówka obrotomierza lawiruje w okolicach czerwonego pola kosztem gorszego smarowania kiedy odpalam M-kę w garażu w którym zawsze jest kilkanaście stopni a i tak zanim olej nie osiągnie optymalnej temperatury tylko muskam pedał gazu.
PS. Moją M-ką zrobiłem kilkadziesiąt tys km osobiście zawsze na oleju 10W60 - po zakupie wymieniłem w Vanosie uszczelniacze usuwając problem nierównej pracy na wolnych obrotach poprzednich samochodach z silnikiem M52 też stosowałem ten olej przez dziesiątki tys kilometrów.
Jeszcze jedno - najcięższe warunki dla oleju panują wtedy kiedy silnik jest max obciążony przez dłuższy czas czyli np na autostradzie kiedy testujemy V-max a mniej przy np jakiś amatorskich wyścigach gdzie tak naprawdę max obciążenia silnika jest osiągane tylko w krótkich momentach.
ciągle szybciej...
- Foinix
- Posty: 181
- Rejestracja: pn mar 21, 2011 19:36
- Auto: E36 M3 3.2
- Lokalizacja: Osby, Sverige
- Kontakt:
Re: wymiana oleju w M3 e36
Czy aby napewno ? Według mojej wiedzy to pierwsza cyfra oznacza gęstość oleju, jest ona niemalże stała niezależnie od tego czy olej ciepły czy zimny. Gęstość jest niezmienna, koniec.ww296 pisze:Reasumując - pierwsza odpowiada za film olejowy bezpośrednio po uruchomieniu silnika natomiast druga za zachowania oleju w trakcie intensywnej pracy w wysokiej temperaturze.
Natomiast druga cyfra to jest lepkość kinetyczna oleju.
Lepkość kinetyczna jest już zmienna wzależność od temperatury oleju. To lepkość kinetyczna odpowiada za utrzymanie filmu olejowego, ale nie gęstość. Im wyższa temperatura oleju tym lepkość kinetyczna jest niższa i odwrotnie.
Oleje o wysokim wskaźniku lepkości kinetycznej 50/60 będą lepiej utrzymywać film olejowy przy wysokich temperaturach, ale przy nieco niższych stwarzają wieksze opory dla silnika.
40-stka będzie mieć niższą lepkość w wysokiej temperaturze ale czy bedzie ona niewystarczająca dla amatorskiego użytku ?
“Nie znam stylu jazdy który nie jest ryzykowny. Każdy z nas musi się poprawiać. Każdy kierowca ma swój limit, mój limit jest troszkę dalej niż innych”
ś.p. Ayrton Senna da Silva
ś.p. Ayrton Senna da Silva
Re: wymiana oleju w M3 e36
https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy" onclick="window.open(this.href);return false;
fragment:
Klasyfikacja lepkościowa olejów silnikowych[edytuj | edytuj kod]
Na opakowaniu każdego oleju silnikowego można znaleźć oznaczenie lepkości według SAE (Society of Automotive Engineers). Klasyfikacja SAE dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych. SAE wyróżnia 12 klas lepkości:
6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
6 klas letnich: 16, 20, 30, 40, 50, 60
Klasy zimowe ustalone są według następujących czynników:
maksymalna lepkość, jaką osiągnąć może olej w danej ujemnej temperaturze
graniczna temperatura pompowalności
minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
Klasy letnie natomiast wg:
minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
maksymalna lepkość w temperaturze 100 °C
minimalna lepkość w temperaturze 150 °C i obciążeniu ścinającym równym 106 1/s (HTHS)
W przypadku olejów całorocznych muszą być spełnione kryteria dotyczące części letniej i zimowej. Symbole liczbowe nie mają żadnego związku z rodzajem oleju. W przypadku olejów syntetycznych z bazami grupy IV i V występują oleje zarówno 0W20, jak i 25W50, tak samo w przypadku olejów mineralnych występują w zakresie lepkości takim samym jak syntetyczny. Potoczne odczytywanie olejów np. 5W40 jako syntetyczny, 20W50 jako mineralny jest błędem, gdyż lepkość nie mówi nic o jakości oleju i informacji z jakiej grupy pochodzi.
Reasumując - pierwsza liczba wyraża minimalna lepkość dotyczy niskich temperatur (czyli mówi jak bardzo będzie "gęsty" olej przy niskich temperaturach) ponieważ lepkość, niestety zmienia się znacząco pod wpływem temperatury a druga lepkość maksymalną czyli jak "rzadki" będzie olej przy temperaturach wysokich.
Z fizycznego punktu widzenia lepkość (lepkość dynamiczna) to opór jaki stawiają względem siebie warstwy badanej substancji - tak naprawdę nie do końca jest to parametr charakteryzujący np szybkość ściekania np oleju po ściance cylindra jak intuicyjnie się uważa - ale to już zbyt głębokie wnikanie w zagadnienie.
Natomiast gęstość to masa substancji w stosunku do jej objętości.
potocznie mówimy że coś jest gęste lub rzadkie ale tak naprawdę określamy w ten sposób lepkość dynamiczną - dużą lub małą.
"dobre" oleje w sensie nowoczesne, syntetyczne itp - charakteryzują się tym, w odróżnieniu od starszych generacji że ta lepkość jest dużo bardziej stabilna w zależności od temperatury - jednak nigdy nie jest stała.
oczywiście masz rację w przedostatnim zdaniu - Oleje o wysokim wskaźniku lepkości kinetycznej 50/60 będą lepiej utrzymywać film olejowy przy wysokich temperaturach, ale przy nieco niższych stwarzają wieksze opory dla silnika.
ale jak pisałem w M-ce taki olej stosuje bo trzymam ją w garażu i nigdy nie użytkuje przed właściwym rozgrzaniem oleju - ( po to w M-kch jest miedzy innymi standardowo wskaźnik temperatury oleju)
Dalej piszesz - "amatorsko uzytkowany" a ja mam pytanie - jaka jest róznica temperatur silnika i oleju w aucie użytkowanym np na torze a użytkowanym "amatorsko"?
fragment:
Klasyfikacja lepkościowa olejów silnikowych[edytuj | edytuj kod]
Na opakowaniu każdego oleju silnikowego można znaleźć oznaczenie lepkości według SAE (Society of Automotive Engineers). Klasyfikacja SAE dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych. SAE wyróżnia 12 klas lepkości:
6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
6 klas letnich: 16, 20, 30, 40, 50, 60
Klasy zimowe ustalone są według następujących czynników:
maksymalna lepkość, jaką osiągnąć może olej w danej ujemnej temperaturze
graniczna temperatura pompowalności
minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
Klasy letnie natomiast wg:
minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
maksymalna lepkość w temperaturze 100 °C
minimalna lepkość w temperaturze 150 °C i obciążeniu ścinającym równym 106 1/s (HTHS)
W przypadku olejów całorocznych muszą być spełnione kryteria dotyczące części letniej i zimowej. Symbole liczbowe nie mają żadnego związku z rodzajem oleju. W przypadku olejów syntetycznych z bazami grupy IV i V występują oleje zarówno 0W20, jak i 25W50, tak samo w przypadku olejów mineralnych występują w zakresie lepkości takim samym jak syntetyczny. Potoczne odczytywanie olejów np. 5W40 jako syntetyczny, 20W50 jako mineralny jest błędem, gdyż lepkość nie mówi nic o jakości oleju i informacji z jakiej grupy pochodzi.
Reasumując - pierwsza liczba wyraża minimalna lepkość dotyczy niskich temperatur (czyli mówi jak bardzo będzie "gęsty" olej przy niskich temperaturach) ponieważ lepkość, niestety zmienia się znacząco pod wpływem temperatury a druga lepkość maksymalną czyli jak "rzadki" będzie olej przy temperaturach wysokich.
Z fizycznego punktu widzenia lepkość (lepkość dynamiczna) to opór jaki stawiają względem siebie warstwy badanej substancji - tak naprawdę nie do końca jest to parametr charakteryzujący np szybkość ściekania np oleju po ściance cylindra jak intuicyjnie się uważa - ale to już zbyt głębokie wnikanie w zagadnienie.
Natomiast gęstość to masa substancji w stosunku do jej objętości.
potocznie mówimy że coś jest gęste lub rzadkie ale tak naprawdę określamy w ten sposób lepkość dynamiczną - dużą lub małą.
"dobre" oleje w sensie nowoczesne, syntetyczne itp - charakteryzują się tym, w odróżnieniu od starszych generacji że ta lepkość jest dużo bardziej stabilna w zależności od temperatury - jednak nigdy nie jest stała.
oczywiście masz rację w przedostatnim zdaniu - Oleje o wysokim wskaźniku lepkości kinetycznej 50/60 będą lepiej utrzymywać film olejowy przy wysokich temperaturach, ale przy nieco niższych stwarzają wieksze opory dla silnika.
ale jak pisałem w M-ce taki olej stosuje bo trzymam ją w garażu i nigdy nie użytkuje przed właściwym rozgrzaniem oleju - ( po to w M-kch jest miedzy innymi standardowo wskaźnik temperatury oleju)
Dalej piszesz - "amatorsko uzytkowany" a ja mam pytanie - jaka jest róznica temperatur silnika i oleju w aucie użytkowanym np na torze a użytkowanym "amatorsko"?
ciągle szybciej...
Re: wymiana oleju w M3 e36
Jest roznica kilku stopni, moze nawet 10