https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy" onclick="window.open(this.href);return false;
fragment:
Klasyfikacja lepkościowa olejów silnikowych[edytuj | edytuj kod]
Na opakowaniu każdego oleju silnikowego można znaleźć oznaczenie lepkości według SAE (Society of Automotive Engineers). Klasyfikacja SAE dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych. SAE wyróżnia 12 klas lepkości:
6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W
6 klas letnich: 16, 20, 30, 40, 50, 60
Klasy zimowe ustalone są według następujących czynników:
maksymalna lepkość, jaką osiągnąć może olej w danej ujemnej temperaturze
graniczna temperatura pompowalności
minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
Klasy letnie natomiast wg:
minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
maksymalna lepkość w temperaturze 100 °C
minimalna lepkość w temperaturze 150 °C i obciążeniu ścinającym równym 106 1/s (HTHS)
W przypadku olejów całorocznych muszą być spełnione kryteria dotyczące części letniej i zimowej. Symbole liczbowe nie mają żadnego związku z rodzajem oleju. W przypadku olejów syntetycznych z bazami grupy IV i V występują oleje zarówno 0W20, jak i 25W50, tak samo w przypadku olejów mineralnych występują w zakresie lepkości takim samym jak syntetyczny. Potoczne odczytywanie olejów np. 5W40 jako syntetyczny, 20W50 jako mineralny jest błędem, gdyż lepkość nie mówi nic o jakości oleju i informacji z jakiej grupy pochodzi.
Reasumując - pierwsza liczba wyraża minimalna lepkość dotyczy niskich temperatur (czyli mówi jak bardzo będzie "gęsty" olej przy niskich temperaturach) ponieważ lepkość, niestety zmienia się znacząco pod wpływem temperatury a druga lepkość maksymalną czyli jak "rzadki" będzie olej przy temperaturach wysokich.
Z fizycznego punktu widzenia lepkość (lepkość dynamiczna) to opór jaki stawiają względem siebie warstwy badanej substancji - tak naprawdę nie do końca jest to parametr charakteryzujący np szybkość ściekania np oleju po ściance cylindra jak intuicyjnie się uważa - ale to już zbyt głębokie wnikanie w zagadnienie.
Natomiast gęstość to masa substancji w stosunku do jej objętości.
potocznie mówimy że coś jest gęste lub rzadkie ale tak naprawdę określamy w ten sposób lepkość dynamiczną - dużą lub małą.
"dobre" oleje w sensie nowoczesne, syntetyczne itp - charakteryzują się tym, w odróżnieniu od starszych generacji że ta lepkość jest dużo bardziej stabilna w zależności od temperatury - jednak nigdy nie jest stała.
oczywiście masz rację w przedostatnim zdaniu - Oleje o wysokim wskaźniku lepkości kinetycznej 50/60 będą lepiej utrzymywać film olejowy przy wysokich temperaturach, ale przy nieco niższych stwarzają wieksze opory dla silnika.
ale jak pisałem w M-ce taki olej stosuje bo trzymam ją w garażu i nigdy nie użytkuje przed właściwym rozgrzaniem oleju - ( po to w M-kch jest miedzy innymi standardowo wskaźnik temperatury oleju)
Dalej piszesz - "amatorsko uzytkowany" a ja mam pytanie - jaka jest róznica temperatur silnika i oleju w aucie użytkowanym np na torze a użytkowanym "amatorsko"?
ciągle szybciej...